View Single Post
Oppretter denne delvis fordi det var interesse for det i denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=317698. "Ask me anything"

Dette ble langt. Har delt inn i tre deler: Del 1 handler om oppveksten min. Del 2 om å røyke med foreldre. Del 3 om mine tanker om cannabis i dag.
__________________________________________________________

DEL 1:

Jeg prøvde hasj første gang med folk fra skolen da jeg var 13. Jeg har tenkt over hvorfor jeg gjorde det så tidlig. Det var først og fremst fordi jeg ga totalt faen.

Mamma bagatelliserte hasj mens jeg vokste opp og sa det ikke var farlig. Hun pleide ikke å røyke mens jeg var våken men jeg kan såvidt huske at jeg våkna på natta noen ganger og gikk ut fra soverommet mitt. Da satt hun på kjøkkenet og var "rar", og det var som om hun ikke skjønte hva jeg sa til henne.

I perioden fra jeg var 10-12 bodde vi sammen med tidligere stefar som gikk på speed. Han var voldelig mot mamma og hendte flere ganger at vi måtte rømme fra vårt eget hjem. Han her var en sånn som var "umulig" å bli kvitt. Det endte til slutt med at jeg måtte flytte til faren min i Oslo. Etter dette hørte jeg ikke fra mamma på nesten et år, ikke tlf eller noe. Jeg trodde en periode at stefaren min hadde drept mora mi. Det var visst en rettsak mellom foreldrene mine men pappa holdt det skjult på denne tiden.

Da jeg var 13 hadde mamma endelig blitt kvitt tidligere stefar og vi flytta til et sted på Oslo øst. På denne tiden begynte jeg å gi faen, jeg trodde aldri ting ville bli bedre. Jeg hadde gitt opp. Jeg så opp til "problembarna" som var et år eldre enn meg, rett og slett fordi de ga faen. Hendte vi røyka mornings sammen før skolen begynte. På denne tiden var det folk rundt der jeg bodde som gikk løs på meg når de var i flertall så jeg allierte meg med "problembarna" fra skolen og vennene deres.

DEL 2:

14 år. Var på besøk hos faren min en kveld da vi røyka hasj sammen første gang, vi pleide å sitte og drikke øl og spille gitar når jeg var hos han. Han var kul sånn sett, pleide å kjøpe en sixpack til meg når jeg skulle drikke med kompiser. Han mente det var bedre enn at jeg drakk sprit. Dette er jeg egentlig helt enig i. Var polsk sprit fra sprit-taxien det gikk i. Ble desverre bare til at jeg drakk både øl og sprit. Ofte samtidig som jeg røyka. Fortalte han etterhvert at jeg hadde prøvd hasj. Han mente at det var bedre at jeg røyka hjemme sammen med han, for da fikk jeg ordentlige varer.

Mamma hadde vært nykter en stund, jeg er ikke sikker på hvor lenge. En dag merka hun at det lukta weed av meg. Hun bare påpekte at hun lukta det, var ikke sinna. Dette skjedde flere ganger og en dag så skjønte hun tydeligvis at jeg skulle ut og kjøpe, hun ga meg en 500-lapp og ba meg kjøpe for henne også. Var stort sett weed fra gambierne jeg kjøpte, foreldrene mine liker brunt bedre. Hun fikk tak i noen folk som vi ble faste kunder hos, da var jeg blitt 15. Røyka omtrent hver dag etter dette, i nesten 10 år. Gjennomsnittlig 3-4 gram om dagen. Hadde to gode kompiser som så og si bodde med meg og mamma, det vil si de var der hele tida.

Var noe som het MST inne i bildet en periode, de pleide å komme på besøk. Jeg pleide å være ute hele kvelden så jeg slapp å prate med dem. Fikk trusler om at jeg kunne bli sendt på institusjon da jeg var 16-17 men det ble aldri noe av.

Begynte å selge hasj men jeg tjente ikke stort, droppa ut av videregående etter noen måneder. Politiet hadde razzia på skolen og de fant OCB papir på meg, de sa jeg så rusa ut og tok meg med til stasjonen. Tok pisseprøve, den var positiv, jeg sa jeg røyka for noen uker siden. Endte med at de ringte faren min og han kom. Vi satt i møte med politiet... Begge to var steine men han visste ikke at jeg var det. Han sa til dem "hvis han hadde vært rusa så hadde jeg sett det!", LOL. Slapp unna bot og alt.

Bytta vennekrets men det var fortsatt hasjmiljøet. Kompisene mine solgte minus, speed, piller etc nede i byen. Da jeg ble 18 var omtrent det første faren min gjorde å ta meg med til Amsterdam. Han lot meg ta kortet hans når han var på hotellet, insisterte på at jeg skulle kjøpe meg hore i RLD men han mente han hadde blitt for gammel. Vi var der i to uker.

Har også tatt sopp med han en gang. Han støtter meg i å være kriminell fordi han vet at staten gir faen i oss unge. Mamma vil helst at jeg skal gjøre noe annet men hun dømmer meg ikke.

DEL 3:

Har nå hatt 7 mnd uten cannabis og alt av dop. Røyka litt i fjor men før det hadde jeg 6 mnd pause. For to-tre år siden syntes jeg det var jævlig å gå en dag uten hasj. Det som er skummelt med hasjen er at det ufarliggjøres av så mange. Jeg mener at cannabis er bedre enn alkohol og mye annet men det er ikke helt ufarlig, spesielt når man bruker så mye som jeg gjorde over lang tid.

De siste ukene har jeg begynt å savne å røyke... Har litt med at jeg mister kontroll når jeg drikker alkohol og er lei av å drikke. Jeg føler ikke at jeg er avhengig av noe, men av og til føler jeg at jeg trenger noe for å roe nervene.

Jeg har lova meg selv at når jeg røyker neste gang så skal jeg ikke la hasjen styre livet mitt. Før hadde jeg ikke motivasjon til noe, og den eneste ambisjonen jeg hadde var å bli bedre på å pushe. Nå kunne jeg egentlig tenke meg å begynne med skole igjen.

Pappa er fortsatt samme gamle, drikker øl hver dag og spiller gitar. Mamma har vært lagt inn på psykiatrisk flere ganger, har vært av og på med hasj de siste åra men hun har hvertfall holdt seg unna andre stoffer.

Jeg kunne fortsette å skrive men jeg tror jeg stopper her, ble mye lengre enn planlagt.