View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, men HP har rykte for å vere notorisk vanskelige på uoriginale SFPer. F.eks. FS.com viser kompabilitetsmatriser for switcher.
Vis hele sitatet...
Huff, blir jo litt skremt da, men akkurat nå håper jeg SFP modulen morek linken til fungerer ...

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare så stusser eg på at du vil ha eigen kabel til TV - har du 3x1GbE i LAG vil du neppe få bandbreiddeproblemer, og TV bruker ikkje spesielt mykje juice uansett. Du må i tillegg ha ruter for internett, så oppsettet ditt virker snodig...
Vis hele sitatet...
Hmmm, bilde sier mer enn 1000 ord ... ja, da må bildet være mulig å forstå ...
Jeg tenkte som følger: LAG er 2 stk Cat 5e mellom switchene, i tillegg tenkte jeg å dedikere 1 stk Cat 5e med de "yttre" vlan'ene til Mikrotik switchen.

VLAN 100/101/102 kommer inn på en SFP port på 1810 switchen som jeg må sette som Trunk for å få med VLAN'ene
Deretter må jeg sende samme VLAN ut på en kobber port, igjen som Trunk med samme VLAN.
Disse kommer da frem til Mikrotik routeren på ett slags "yttre interface" (også trunk med 3 VLAN).
Deretter setter jeg opp Mikrotik routeren som beskrevet her i tråden, og sender data videre på en "indre interface" med VLAN 1/2.
På VLAN 1 (Internet hus) skal disse Q22 boksene stå sammen med vanlige Internet klienter, VLAN 2 (Internet leilighet) skal ikke ha TV løsning fra Altibox.
Jeg ser at trafikken går litt "att og fram" mellom de to HP switchene og routeren, men men ...

Sitat av mroek Vis innlegg
@TopFuel: Jeg har ingen erfaring med HP, men jeg tror det er denne SFP'en som sannsynligvis er den riktige:

http://www.fs.com/products/39160.html
Vis hele sitatet...
Tusen takk, glimrende, da kan jeg bestille en slik :-)

Sitat av mroek Vis innlegg
Sånn ellers ser vel tegningen din grei ut, men når du kjører utenom FMG så kan du bare droppe VLAN100. Er kun 101 og 102 som er interessant å sende videre til routeren din.
Vis hele sitatet...
OK, dropper VLAN 100

Sitat av mroek Vis innlegg
Du skal kun ha IGMP proxy på routeren din, men det er en god ide å slå på IGMP snooping i switchen(e). CCR1009 er en kraftig sak, og vil håndtere oppsettet ditt med lillefingeren.
Vis hele sitatet...
Søkte litt nå (er på helgetur), og det kan se ut som HP1810 ikke har IGMP snooping, mens HP1820 har ...
Slik jeg forstår dette, vil det på hele VLAN 2 gå Multicast pga dette?
Dette var jo litt bekymringsfult ... bør jeg bytte ut HP 1810 switchen med noe som har IGMP snooping?

Sitat av mroek Vis innlegg
Jeg antar at TV-dekoderen(ne) havner bak 1810-switchen din?
Vis hele sitatet...
Ja, det er riktig, alle klienter i huset er i VLAN 1 og alle de øverste strekene på HP1010 switchen er tenkt å vise videre kabeltrekking i huset ...


Men, lurer fremdeles om jeg, etter montøren har vært her 14.9, bare kan flytte over fiberkabelen som da er montert inn i FMG'en til SFP modulen i HP switchen? Eller må jeg ha noe mer her?