View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Hei! Jeg fikk for ca. et halvår siden muligheten til å delta i tv-programmet Insider. I den forbindelse søkte jeg bla. her inne, for å prøve å finne noen andre som hadde erfaringer fra det å delta i programmet, men fant ingenting. Tenkte derfor jeg skal dele litt av min opplevelse rundt å delta i programmet, og å jobbe sammen med Novemberfilm-teamet (produksjonsselskapet) Kanskje det kan hjelpe noen som sitter med samme tilbud som jeg fikk?

Episoden jeg deltar i, kommer til å vises på tv når serien starter igjen på MAX i januar 2017. Jeg kan derfor ikke si så himla mye om selve episoden og det som vises. Jeg tenker mer på det med selve produksjonen, arbeidet bak osv.

De kom i kontakt med meg via en kompis. Kompisen min kjenner en av researcherne som jobber bak kulissene i serien. De trengte litt inside-informasjon fra det kriminelle bilmiljøet i Norge, og slet med å finne noen å prate med. Etter å ha konferert litt med mine nærmeste kom jeg frem til at det kunne være en spennende opplevelse og takket ja.

Må nesten bli litt personlig, så her kommer litt av min bakgrunn:
Nå i dag, når jeg skriver dette, har jeg mer eller mindre lagt min kriminelle karriere på hylla. Når dette var tema, for 6-8 måneder siden, var jeg i ferd med å legge opp, men slet med at jeg stadig fikk litt "tilbakefall" til den kriminelle løpebanen. Jeg begynte som "hobbykriminell" i en alder av 19 år og kombinerte etterhvert kriminaliteten med skole, og etterhvert også fulltidsjobb. I begynnelsen var det ingen problem å være kriminell ved siden av en ordinær jobb, men etterhvert gikk det bedre og bedre med de kriminelle greiene mine, og dårligere og dårligere med 8-16-jobben min. Da valgte jeg en karriere som yrkeskriminell.

Jeg er i dag 24 år gammel, har fullført VGS og har også noen år på universitet, så misforstå meg rett, jeg klager ikke over at jeg står dårlig stilt i dag. Jeg er fullt klar over at jeg står bedre stilt enn mange andre som har valgt en kriminell løpebane og forsøker å finne veien til en mer lovlydig retning. Og bare for å ha sagt det, min kriminalitet handlet om dokumentforfalskning, svindel/bedragerier og eksport av stjålne biler (som vi anskaffet via bedragerier) til øst-europa. Jeg snakker ikke om nark-relatert krim. Den slags har jeg veldig begrenset peiling på.

Mine grunner til å si ja til Insider:
- Litt av grunnen til at jeg sa ja til Insider, var fordi jeg tenkte at ved å blottlegge mine arbeidsmetoder og vise det til "hele Norge", så blir det mer fokus rundt dette, og jeg får et lite ekstra spark bak for å holde meg på den rette stien mot et lovlydig liv, for sjangsen for å bli avslørt vil øke.
- En annen grunn, som jeg nok aldri helt ville innrømt om noen spurte meg direkte, var at jeg er litt stolt av det jeg har utrettet, dvs. kvaliteten på det jeg har produsert av forfalskninger og metodene jeg har funnet frem til for å oppnå det jeg vil. Jada moral-politi, jeg vet jeg burde skjemmes over det, men jeg sliter litt med å skamme meg over det... Det å kunne vise dette frem på tv, synes jo den narsissistisk og selvopptatte delen av meg er litt moro
- Til slutt har jeg mange ganger sett på Insider og tenkt "Kan de ikke prate om noe annet enn nark for en gangs skyld?" og tenkte derfor at nå har jeg muligheten til å påvirke dem slik at de fokuserer på andre ting enn nark, for det finnes mye annen krim jeg synes de også kunne tatt opp i programmene sine.

Prosessen for å bli med:
Kompisen min som kjenner researcheren, satte opp et møte med denne researcheren, så vi tre møttes i en park i Oslo og jeg ble bedt om å fortelle litt om min virksomhet og min "kriminelle CV". Etter det første møtet spurte de om jeg kunne dokumentere noe av det jeg hadde snakket om. Jeg fant frem min eneste dom fra Lagmannsretten, og sa det i grunnen er alt som dokumenterer det. Jeg har ikke akkurat delt ut kvitteringer når jeg eksporterte stjålne biler liksom...

Jeg hadde flere møter med denne researcheren, etterhvert også alene uten kompisen min. Etter flere møter begynte jeg sånn smått og stole på han, og på hans oppfordring viste jeg han litt "beviser", bla. kortprinteren min, 300 blanke PVC-kort, Photoshop-maler på diverse offentlige dokumenter, falske registreringsskilter og i det hele tatt masse som backet opp historien min. Jeg må si jeg har fått betydelig mye mer troverdighet til de som har deltatt på programmet tidligere når jeg selv opplevde hvor grundige de var i bakgrunnssjekken av meg.

Researcherne som jobber med å sjekke ut folk, er heller ikke pappagutter med sleik og BI-utdannelse, men personer som i ulik grad har vært i lovens gråsone selv. Følte i grunnen det var en positiv ting, for da er det lettere å bygge tillit til vedkommende. Researcheren var også den eneste jeg forholdt meg til gjennom hele prosessen, så man slipper alt mulig av fotografer, reportere osv.

Etter at han fikk se svart på hvitt hva jeg hadde av utstyr og muligheter, møttes vi på nytt i Oslo for å prate om selve episoden. Han fortalte litt om hva de så for seg, hvordan de vil legge det opp, og jeg svarte på hva jeg var villig til å vise og hva som ikke var aktuelt fra min side.

Når selve filmingen skulle starte, hadde jeg ikke møtt verken programleder eller noen i kamerateamet tidligere, kun researcheren. Han var også tilstede under filmingen, men hele tiden bak kamera som min kontaktperson, så seerne får ikke sett han.

Filmingen startet, og de kom til Sverige (hvor jeg bor) for å møte meg. De hadde allerede de første 15-20 minuttene av episoden, som blant annet involverte kompisen min og noen som hadde vært offer for den type saker jeg hadde drevet med. Jeg møtte reporter og tv-teamet 3-5 ganger ved ulike anledninger, hovedsaklig ved at de kom når det passet meg, dit det passet meg. Jeg fikk også kontrollere hvor de filmet når jeg tok de med rundt omkring og hadde i grunnen ganske så stålkontroll på hva som ble fanget på kamera. Dette var noe jeg var lovet på forhånd, men som jeg var litt usikker på om de kom til å oppfylle - men det gjorde de altså.

I etterkant av innspillingen har jeg hatt sporadisk kontakt med researcheren. Jeg har sett 3 utkast til episoden og fått komme på tilbakemeldinger på blant annet sladden de legger på, stemmevrengningen på stemmen min og evt. scener jeg ikke ønsker de benytter. Det var bla. noen scener jeg angret i ettertid på at jeg sa ja til, som de klippet bort så fort jeg ga beskjed til dem om at jeg ikke ønsket at det ble brukt. Så der har de vært veldig imøtekommende. Jeg var for en ukes tid siden i Oslo og så "the final version", altså det som kommer på tv, og syntes i grunnen det ble ganske bra om jeg får si det selv.

Jeg må ærlig talt si at jeg angrer ikke på at jeg deltok i serien. Det er veldig flinke folk som jobber i kulissene på serien, og man føler seg hele tiden ivaretatt med tanke på anonymitet og slikt. Om noen andre sitter med tilbud om å delta, vil jeg i grunnen bare si "Kjør på"

Dette ble et veldig langt innlegg. Om noen lurer på noe, er det bare å stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan Og til eventuelle moral-politifolk her inne: Jeg er ferdig med krim og på vei over til en normal hverdag nå, så håper vi kan la fortid være fortid og droppe skjenneprekener om hva man burde og ikke burde gjøre her i livet...