View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
1/3 av utsleppa kjem frå transport. Transport i byane er ikkje uvesentleg del av det, ettersom det er der det bur mest folk.

Det er og der det er enklast å erstatte privatbilen. Det er vanskeleg i Modalen, der det er fem hundre innbyggjarar, og litt tynt grunnlag for mange bussruter.

Vi må endre transportmønster. CO2-utslepp er ikkje einaste grunnen til det; plassbehov er ein annan grunn.
Vis hele sitatet...
Har du sett på de tallene? 30% kommer fra transport, men det inkluderer vesentlig mer enn personbiltrafikk. Sånn på øyemål står personbiltrafikken for ca 1/3 av utslippene fra transportsektoren, og da er vi altså på 10% av totalen. Av disse 10% innfører man altså en uomtvistelig usosial ordning for å få utslippene ned hvor mye? 1% var vel siste tall fra Oslo, men la oss si 5% da. Eller 10%. Så har man tatt høyde for at målet også er at trafikken ikke skal øke. Om man da antok at all nasjonal personbiltrafikk var utelukkende i disse områdene hvor bompengene virker, så snakker vi altså om 1% reduksjon i CO2 utslipp totalt. Og det er et MEGET snillt regnestykke. Det er dette man må veie opp mot at dette er et svært usosialt tiltak. Jeg får det ikke til å gå opp på noen som helst måte.

Jeg ser at bompenger kan være nødvendig for å regulere trafikken grunnet kø. Det er fremdeles grunnleggende urettferdig, men det er mulig det må til. Det er uansett ikke noe argument for at disse bommene trenger å kreve inn penger 24/7. Og det endrer ikke på at tiltaket som et klimatiltak bærer stort preg av symbolpolitikk eller avlat.

I tillegg er nytteverdien av personbiler i byer relativt liten; i svært mange tilfelle er det billegare både for samfunn og individ å bytte det ut med kollektivtransport. Samfunnet sparer kostnader til infrastruktur og miljøskade, som t.d. svevestøv og CO2. Individet sparer penger.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvor du bor eller hvilke byer du har bodd i, om du har hatt bil eller ikke. Jeg kjenner meg imidlertid overhodet ikke igjen i påstanden din om at "nytteverdien av personbiler i byer er relativt liten". Ikke i nærheten en gang.

Når det er sagt så er jeg 100% for å lage gode kollektivløsnininger som kan erstatte biltrafikken for flest mulig der hvor det er mulig.