View Single Post
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg er opptatt av etikk, moral og prinsipper. Men jeg skal absolutt ikke legge skjul på at en stor del av dette har bakgrunn i en trang til å føle på følelsen av å gjøre det rette.
Vis hele sitatet...
Det er her problemet ligger, som vi prøver å vise deg. Det er absurd å påstå man er opptatt av etikk, moral og prinsipper dersom alt som er ute av synet er ute av sinn. Poenget er ikke å legitimere enhver form for piratkopiering o.l., poenget er å vise at det ikke er noen moralsk høyborg å gi penger til en amoralsk industri fordi man selv ikke ser hva som foregår.

Jeg kan ta et eksempel med din veganisme - det er flott, du konsumerer ikke dyr eller deres produkter, så lidelsen kommer ikke fordi du bidrar til et behov for mer produksjon av produktene. Men la oss si du nå kjøper dine veganske produkter fra plantefarmer grunnlagt på nedhogd regnskog for å produsere billig vegansk mat. Er det fortsatt moralsk så veldig mye over en kjøtteter å spise produkter produsert på land som er dyrket der dyr har blitt fordrevet og/eller drept? Tar et til for moroskyld. Er det moralsk bedre å betale for et plagg på H&M enn å stjele? Åpenbart. Er det bedre å kjøpe plaggene fra butikker som ikke benytter seg av barnearbeid, luselønn til arbeidere og livsfarlige forhold? Helt klart, selv om det går utover egen lommebok.

Poenget er at denne "jeg ser ikke noe galt, så jeg gjør alt rett ved å støtte de" faktisk er rimelig amoralsk. I alle fall når informasjonen om dette er lett tilgjengelig. Vi kan ikke alle være klar over enhver situasjon til enhver tid, men å rasjonalisere det med at "jeg føler meg bra", og "alle gjør det jo" kommer ikke bare til kort, det er direkte amoralsk, spesielt når du blir konfrontert med informasjonen.