View Single Post
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Jøss. Det her var knallbra, Thoryllo. Enda en tråd der du kommer med gullkorn til forumet. Flotte bilder og en flott film.

Artig se karen bak "Thoryllo". Hadde mer sett for meg en litt mer mørk type, men du virker jo bare tvers gjennom koselig. En kar som virkelig utfolder sin egen hobby. Svalbard er vakkert, på mange måter.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for fine ord
Haha, lo litt nå

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så du noen isbjørner ? må vel ha vært litt scary å rusle rundt der alene ? tøft gjort !
Vis hele sitatet...
Så ingen isbjørner (synd for bildenes del, men ganske greit for min sikkerhet). Det jeg så av dyreliv var to reinsdyr, en polarrev, ryggen av en sel og masse fugler.
Mer spennende enn skummelt. Mest plagsomt å drasse på det våpenet hele tiden når jeg også hadde kamerastativ, to kameraer, og stor sekk.

Sitat av mo3 Vis innlegg
Er det noe restriksjoner mot å vandre alene rundt i spøkelsesbyen? Elsker gamle bygninger, har lyst å dra dit selv!
Vis hele sitatet...
Innenfor Forvaltningsområde 10 på Svalbard er det fri ferdesel (skal du utenfor har du melde- og forsikringsplikt og må kontakte Sysselmannen på Svalbard). Alle stedene jeg besøkte ligger innenfor dette området. Det er lov for alle å gå rundt i Pyramiden (spøkelsesbyen), men ikke inni alle hus. Flere av husene er låst og eneste vei inn er nøkkel. I sommersesongen bor det noen russere der som blant annet tar imot turistbåtene som kommer et par ganger i uka, og tar turistene med på en guidet tur i halvannen time, hvor man blant annet går inn i 2-3 av bygningene. Jeg ble godt kjent med han ene guiden og han låste meg inn i flere av de låste byggene det halvannet døgnet jeg var der. Noen av byggene står åpne, men det er gjerne de som er litt unna "sentrum" og har en del forfall.
Skal du gå rundt alene er du avhengig av å ha rifle for isbjørnbeskyttelse. Jeg hadde i tillegg en signalpistol øverst i sekken.

Må også få takke MrNorUe for et jeg fikk låne fish eye-objektivet hans, som tok seg godt ut både på starten av filmen og på enkelte av bildene.