View Single Post
Sitat av Zolly Vis innlegg
Ja , Mercedes eksemplet ditt er jo spot on..

Selvsagt har det betydning i hvilket øyemed bildene skal brukes. Hvorfor koster da en foto session med 15 bilder av bolig mellom kr 2000-3000. I følge ditt resonnement skulle prisen da vært minimum kr 20000-30000 eller mer
Vis hele sitatet...
Nå tar jeg tallene litt ut av lufta men det er kun for å illustrere hvordan man setter priser på tjenester i dette landet.

Boligshoot: Reise 1 time, fotografering (15 enkle bilder) 15min, etterbehandling 1 time, papirarbeid 1 time + utgifter til drift (husleie, forsikringer, kamerautstyr, regnskapsfører osv).
Pris: 3000kr

Shoot med kun ett bilde: Reise 1 time, fotografering (ett bilde) 10min, etterbehandling 30min, papirarbeid 1 time + utgifter til drift (husleie, forsikringer, kamerautstyr osv).
Pris: 3000kr

Du forstår nok selv at bildene som blir tatt og brukt i forhold til boligannonser er litt enklere enn ett enkelt bilde som skal fange ett øyeblikk på forsiden av lokalavisen, så selv om antall bilder er ulikt så vil nok arbeidet totalt sett koste det samme om du bestiller ett enkelt bilde eller en pakke.
Så det at du har fått pris ut fra en pakke og ikke for hvert enkelt bilde burde du vært meget fornøyd med.

Det er ikke så mye vits å diskutere det videre, at du synes det er mye penger er helt OK men majoriteten her inne synes ikke at den totale prisen for materialet du har brukt er særlig sjokkerende og det er lett å finne eksempler som ser mye verre ut enn den fakturaen du har fått tilsendt.

Jeg ser at du sammenligner med opplag på aviser, har du tenkt over hvor mange visninger annonsen din har hatt?
Hvis du da ser bort fra tilleggsgebyret for bruken av bildene og regner kroner pr visning på finn, blir summen du betaler da så stor?

Bottom line: Du betaler ca. 1000kr pr bilde du har brukt uten tillatelse og det er inkludert det ekstra gebyret.
Du slapp billig unna.
Og det er helt klart tatt høyde for hva du har brukt bildet til, hadde du vært VG ville kravet vært mye høyere.
Sist endret av random105675; 15. januar 2019 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.