View Single Post
Trådstarter
190
Yes, skal ikke bruke mer tid på det. Uansett overrasket over hvor skråsikre og unyanserte mange her er i sine påstander og samtidig dømmende.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Så verdien har ingenting å si for hvordan din sak presenteres i en rettslig tvist?

Jeg skjønner at man ikke blir ett firma (eller proff) bare fordi man selger ett hus med fortjeneste. Men du kan ikke seriøst mene at du kan gjemme deg bak det å være amatør?

Så dersom kjøperen din har klager på kjøpet, sier du bare "Sorry ass, jeg er ikke proff"?
Det er vel ditt ansvar å sørge for at lover og regler blir overholdt, når du i tillegg bryter åndsverkloven på ett salg som i teorien kan generere betydelig overskudd så er det jo idiotisk av deg som selger å ikke involvere en som er proff når du selv tydeligvis er smertelig klar over at du er en amatør.

Men hvor synes du grensen skal gå da?
Skal fotografer bare godta at 10-20-30 stk tjener millioner av kroner på boligsalg hvor bildene til denne fotografen er en del av reklamemateriellet for å få solgt?

Kan jeg starte en hobby som frilans journalist og bruke andres bilder?
Så lenge omsetningen er lav nok så går jeg som privatperson med en hobby.

Kan jeg sette opp en konsert midt i byen og vise konsertvideoer av metallica?



Dersom han selger bilder til 5000kr pr stk så kunne han fint gjort det.

Uansett så har du fått en pris på ca. 4600 eksl mva.
Om du ser bort fra påslaget grunnet urettmessig bruk så synes jeg ikke det er en umulig pris for å komme til deg å ta 4 bilder.
Ett slikt oppdrag tar fort 3-4-5 timer (avtale/planlegging, reise, faktisk arbeid, reise, etterbehandling, papirarbeid).


Du sier hele tiden at du setter spørsmålstegn ved størrelsen.
Men hva synes du er fair pris på bilder du har brukt uten lov for å selge boligen din?
Vis hele sitatet...
Gjesp, her var det mye vås og irrelevante eksempler. Har han kommet til meg og tatt 4 stk bilder? NEI. Han har ikke brukt 1 minutt på meg.

Tja, fair pris blir jo ren synsing fra min side men siden du spør så synes jeg fair pris er faktisk pris per bilde i forhold til normal pris for fotoserie bolig + 100% tillegg for tort og svie. Ca kr 2200-2500. Det er en fair pris for den urett jeg har begått jmf meg uten at det vel heller er særlig relevant.
Sist endret av Zolly; 15. januar 2019 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.