View Single Post
hei Rosander!

Jeg kan begrense meg. Handler denne tråden om DAB eller DVB-T?

Dersom den handler om innførselen av Dab, er jeg en ekspert på temaet, og sitter på MYE informasjon.

Her er mine 10 argumenter for at Dab er et dødt teknologisk spor.

1. Dab er på kraftig retur internasjonalt

2. Norge er fremdeles alene på DAB-only

3. Lyttertallene stuper

4. Beredskapen er i negativt fokus

5. Voksende opposisjon blandt publikum og politikere

6. Dårlig lyd pga av grådighet

7. Kommersielt monopol / duopol

8. Ufullstendig og forverret distribusjon av radiosignaler

9. 57% av befolkningen misfornøyde med DAB. Bare 27% fornøyde.

10. Tiden vi lever i.

Dab er 100% utbygget i Tyskland og Holland. Bare 5% av befolkningen benytter Dab - daglig
I Sverige er nasjonal DAB - helt dødt. Ring det svenske kulturdepartementet og spør selv.
I Danmark er det nå vedtatt at FM ikke skal slukkes før tidligst 2023, og da er det i realiteten for seint for DAB.
I Finland er Dab-radio forbudt.
I Baltikum er det ett forsøksland på Dab.
Selv om det står en enslig Dab-sender i Istanbul, og 1 annen i Athen, gjør dette verken Hellas eller Tyrkia til Dab-land.
I Italia prøver RAI å utbygge Dab, men tro meg, ingen italienere vil gå med på at FM slukkes. Italia er tross alt en av verdens mest progressive FM-land (jmf Marconi). I Spania og Poprtugal kan du bare glemme Dab. Det finnes ikke en DAB-radio å få tak i - i butikkene.
I Storbrittania - som forruten om Norge, er det mest utbygde Dab-land mht penetrasjon av teknologi, har BBC fortalt at de ikke kommer til å stenge FM. Som kjent: Når den største hunden bjeffer - lytter de andre. Det gir oss Sveits - som har sagt at de vurderer å stenge FM i 2026.

Norge - er helt alene i verden om DAB!
Sist endret av Charlie Tuna; 4. juli 2018 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.