View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
128kbits er jo heller ikke en veldig høyoppløst lyd. Er lenge siden jeg slutta med mp3 i 128 kb. Det er en merkelig sammenlikning du gjør, der du setter FM til 96 kbits. FM hadde en stor fordel i dynamikk. Selv på gode anlegg i bil låter fort DAB litt tamt og kjedelig. Selv om jeg har flyttet endel har jeg aldri bodd på plasser der det har vært dårlige FM forhold. Eneste plassen jeg har opplevd dårlig mottak var i bil. Og selv nå om jeg kjører biler med DAB så skjer det jo støtt at også DAB faller ut og blir taus.
Vis hele sitatet...
128kbits er ikke veldig høyt nei, men lydbildet avhenger også av kodek.
Det er ikke jeg som setter FM til 96kbits, som sagt så går det ikke å sammenligne på den måten men det er tallet som oftest blir referert til.

At dab høres tamt ut på de enhetene du har prøvd kan ikke jeg si noe om, her spiller både dine egne ører inn og kvaliteten på signal, mottaker, høyttaler og antenne.
Noen ganger det også være at vi er vandt til lydbildet på FM slik at dab kanskje høres litt flatere ut.

Poenget mitt er ikke at dab er så sinnsykt bra men at kilden du referer til ikke sier det du påstår. At enkelte kanaler sender i lav bitrate er ikke ett dab problem.

Og lyd er alltid gjenstand for diskusjon, bare se på høyttalerkabel-diskusjonene på HiFi forum.

Noen mener vinyl høres best ut mens andre foretrekker cd.
Sist endret av random105675; 1. juli 2018 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.