Tråd: Utbrent?
View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg har stikk motsatt erfaring. Jeg følte hele jorda ble satt i bevegelse når fagforeninga var involvert. Bare synd at de som klaga plutselig ble stille når "ting skjedde".

Var noe murring blant servicepersonell, omtrent hvert ledige øyeblikk ble brukt til å ytre sin missnøye. Tillitsvalgte kalte inn fagforeninga og det ble ordnet et møte med direktør, avdelingssjefen, tillitsvalgt etc etc.
Da ble det faens stillt.

Såvidt jeg kan skjønne satt disse ansatte med et totalt forskrudd syn på hvordan arbeidsforhold fungerer i den siviliserte verden. De har utrykt å være redd for å miste jobben om de snakker, noe jeg gang på gang har avfeiet og vist til lovverk uten særlig hell.

Såvidt jeg vet bunnet det hele i at noen ble preferert i inkallingslistene, og at noen fikk kjipere vakter.
Synes jo synd på disse også, det er litt besynderlig hvordan disse damene med tilsynelatende mye livserfaring regresserer tilbake til sky fjortissjenter når styrkene ble kallt inn til møte.

Ble litt ranting det her.
Vis hele sitatet...
Ranting nei? Eller kanskje, men du har jo sett hvor mye jeg ranter... Noen ganger trenger man kilder, andre ganger trenger man faktisk erfaringer.

Kan jeg spørre hvor mange år siden dette er?

Hvilken bransje kan jeg skjønne om du vegrer deg mere for.

Jeg ser at jeg ikke har fått frem hva jeg egentlig prøvde å si. Jeg prøvde ikke å si at fagorganisasjonen er helt ubrukelig til alt. Men jeg har en tendens til å skrive noe, og omformulere det, og da forsvant helt den viktige detaljene jeg egentlig mente. Det er at fagorganisasjonen ikke nødvendigvis er så hjelpsomme med konflikter mellom enkeltmennesker. Det må være en stor sak som du nettopp beskrev. At hele gjengen er misfornøyd med samme tingen. Akkurat det er noe de hjelper med ut ifra hva jeg har hørt. Har aldri sett det i praksis. Men det jeg har sett i praksis er folk som blir skvist ut, på styggeste vis, men får beskjed om at fagorganisasjonen vanligvis ikke jobber med små-konflikter mellom enkeltmennesker og bedriften.

Derfor tenker jeg advokat, da jeg kjenner folk som har blitt sagt opp på manglende grunnlag. Hvor arbeidsgiver presterte å møte advokaten til dette mennesket og skryte av den personen som arbeidstaker osv, og si at den personen gjorde jobben sin bra, men... Også masse personlig møl. Dette gjorde jo at det tilbudet arbeidsgiver skulle bruke til å kjøpe vekk arbeidstaker plutselig gikk fra 100 00 til 300 000 på grunn av advokaten. Han tok den uprofesjonelle, uforberedte og amatørmessige arbeidsgiveren så jævlig hardt. Dette var en som kom fra et annet land hvor sjefer mest sannsynlig er vandt til å kunne gjøre hva sjefer tydeligvis liker å drive med uten konsekvenser.

Etter dette lå det en gebrokken utlysning på nett i minst et halvt år. Han var jo helt fitte ubrukelig, og det var en god mulighet for arbeidstaker til å melke sønnen a... Nei, arbeidsgiver for siste rest og få ny og bedre jobb på et veldig trivelig sted. Advokaten påpekte til og med at han kom aleine, og lurte på om det var særlig lurt, men arbeidsgiver tenkte vel tenkte han at han plutselig var jurist og hadde peil. Han hadde til og med tilgang på gratis advokathjelp gjennom en forening som tilhører bransjen. Men han ønsket visst heller å bli grise-eid med stor stil.