Tråd: George saken.
View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men for meg - i mitt liv så ville ingen ha kalt noen andre rasist dersom de ikke uttalte seg offentlig angående George Floyd.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig rett i at man neppe blir kalt rasist, men man kan fort bli uglesett – i alle fall om man er en kjent person. Jeg tenker umiddelbart på denne artikkelen, der F1-stjerne Lewis Hamilton raser mot de som er tause:
Lewis Hamilton kritiserer stjernenes taushet om George Floyd: – Jeg ser dere!
Det har ført til at flere F1-førere nå har gått ut med aktiv støtte. Godt mulig det var fordi de ble presset ut i flomlyset.

Ser også at mange andre stjerner, som Michael Jordan og Lionel Messi, har måttet tåle hard kritikk fordi de bare vil holde seg unna alt av politikk og betente saker. Klart, når man er stjerne med stor innflytelse så har man kanskje et ekstra ansvar i forhold til menigmann i gata, men jeg vet ikke om jeg nødvendigvis synes det blir helt riktig. Nå er jeg jo en nobody, men om jeg plutselig ble superstjerne, så ville jeg fremdeles ønsket å kunne slippe å måtte ta stilling til politiske ting i det offentlige rom. Uansett hvor god saken er.

Man kan nok si at superkjendis og nobody er to vidt forskjellige ting, men jeg tviler ikke på at også mange «nobodies» opplever et press på å delta her. Nå har jeg ikke hørt noe om denne George Floyd-saken ennå, men ved flere politiske ting tidligere har jeg blitt kryssforhørt av venner og bekjente med typ «Har du signert denne underskriftskampanjen?! Hvorfor ikke, hva feiler deg?! Så du vil <insert stråmann her>?!»

Må innrømme jeg er litt delt her. Jeg synes det er viktig å kunne reservere seg retten til å være nøytral og ikke si noen ting. Altså, selv om man ikke egentlig er nøytral (jeg synes jo også Floyd-saken og alt som ligger bak er helt forferdelig). Samtidig så er det jo sånn at taushet og likegyldighet er livsfarlig. Det er taushet og likegyldighet som gjør at slike fæle ting kan fortsette å skje uhindret. Så jeg forstår absolutt de som argumenterer med at de som ikke sier noe, er en del av problemet. Selv om det kan virke urettferdig når man sitter i sin egen lille boble, og alt man vil er å bare få være nøytral i fred.

Håper på noen interessante synspunkter her!