View Single Post
Vel vi velger jo å bli (gjelds)slaver mer eller mindre frivillig. Eller graden av gjeld er nå i stor grad eget valg fordi vi ønsker oss mer enn det vi kan betale her og nå. Selv om en i tråden eier leilighet til 3 mill så må jo ikke jeg bo i så dyr leilighet. Jeg kan velge det, og få mye gjeld. Eller jeg kan ordne meg en fleksibel jobb som jeg kan utføre stort sett fra hvor jeg vil også kan jeg flytte på landet og finne meg bolig til under 1 mill. Mange kan kjøre kollektivt men velger å kjøre bil, med billån, forsikring, årsavgift, bompenger, parkeringsavgifter, verdifall, servicekostnader og bytte av slitedeler. Om man bor flott og kjører flott så kan man nesten ikke klage på at man har gjeld. For den gjelden kan man velge bort om man bor landlig til og heller velger tråsykkel, buss og billig bolig.

Det blir jo fort noen ekstra avgiftskroner å betale inn for de som er er storforbrukere av søtsaker, tobakksprodukter eller alkohol, som gjør at det blir mindre disponibelt til å betale raskt ned på gjeld. Så om du ikke ønsker å leve som slave, lev asketisk, dropp bil og bo landlig og billig. Du trenger jo ikke leve slik for evig tid, men si at du gjør det i en tiårsperiode, hvor du sparer som en mann så vil du ha rimelig god økonomi og frihet til å bo bedre eller mer sentralt uten å måtte bli gjeldsslave.