View Single Post
Sitat av Mech Vis innlegg
Jeg synes ihverfall at åpenhet er bra.
Skjønner jo at makteliten reagerer slik de gjør. Kunnskap er makt.
Akkurat nå blir de strippet for noe av kunnskapen, ergo noe av makten de innehar.
Vis hele sitatet...
At en ambassadør rapporterer tilbake sitt syn på hendelser i landet han befinner seg i uten at dette kommer på avveie, synes jeg er riktig.

Det har med fortrolighet å gjøre. Å si at Berlusconi oppfører seg som en idiot er noe vi alle kan forstå - men det er ikke helt slik diplomati fungerer. Om f.eks Norges ambassadør i Italia sier i all fortrolighet til Stoltenberg at han mener Berlusconi oppfører seg som en fjott - så er det helt greit. Det tjener ikke noe om Stoltenberg viderbringer dette til det italienske folk. Eller om ambassadøren går ut i italienska aviser og roper høyt at Berlusconi er en fjott.

Jeg mener dette er en helt relevant problemstilling som også wikileaks bør ta inn over seg.

-

Jeg synes absolutt er positivt å avdekke krigsforbrytelser, eller brudd på menneskerettigheter slik som wikileaks har gjort før.

Men dette gjør ikke automatisk alle wikileaks "avsløringer" fri for kritikk.

Jeg ser liksom ikke helt nytteverdien i de siste "avsløringene" wikileaks har kommet med - annet enn at det blir flaut når ting som er ment å holdes fortrolig kommer på avisers førstesider.

En annen ting er at wikileaks produserer sensitivt materiale som kan ødelegge forhold mellom land - altså som skaper spenninger og gnisninger - mer enn det bidrar til fred.

At noe er hemmelig fordi det er sagt i fortrolighet - gjør det ikke automatisk prisverdig at noen graver opp dette fortrolige og poster det på forsidene.