View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er ikke DRM sperre via iTunes. Antageligvis klarer ikke du høre forskjell på det du laster ned og en original CD, selv med superfancy anlegg. Jeg anser det bare som et vikarierende motiv for å rett og slett få ting klinkende gratis.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikkje tapsfritt format. Vil eg ha det på ei eining som ikkje støtter det formatet itunes tilbyr fører det til ekstra tap. Vil eg i framtida transkode musikken min for å få den i et format som er meir oppdatert, og gjerne betre støtta får eg tap.

Har eg derimot flac kan eg konvertere til andre tapsfrie format, vel, tapsfritt. I tillegg kan eg enkelt transkode til andre format med mindre tap enn ved å gå fra lossy til lossy format.

Båndbredde og størrelse er ikkje interessant med musikk - FLAC oppnår ca. 50% av diskbruken til ukomprimert lyd, og om en regner 300MB på et album så blir det ein kostnad på 11 øre for å oppbevare lyden i tapsfritt format, vs. 6 øre for å oppbevare den i lossy format. Begge deler er for alle praktiske formål gratis.

Og faktum er at *INGEN* selger flac. Vel, ingen av dei store plateforlaga eller musikkbutikkane. Bokstavelig talt ingen. Meirkostnaden ved å selge det kan neppe vere svært stor, all den tid dei nødvendigvis må ha tapsfrie filer tilgjengelig for å lage lossy-filene sine. Litt ekstra båndbredde, litt ekstra for å tilby fleire format.

I dei tilfella der artister legger ut flac så kjøper eg dei glatt - gjerne til relativt høg pris. Donerer årlig samla 2-300$ til ulike indieartister eg liker. Men fordi platebransjen ikkje tilbyr produktet eg vil ha får ikkje dei ei krone.