View Single Post
For å argumentere for medisinering av barn og unge sier du at
'Så vidt meg bekjent er det ikke påvist at overvåket behandling med Ritalin til unge er skadelig, eller at sentralstimulerende i slik farmakologisk terapeutiske doser er avhengighetsskapende. Tvert imot har tidlig bruk av sentralstimulerende midler i terapeutisk behandling hatt forebyggende effekt, om jeg ikke tar helt feil.'

Det impliserer at man må vise at noe er skadelig for å gjøre det forbudt, snarere enn å vise at det ikke er skadelig for å gjøre det lovlig. Unge mennesker har en hjerne fremdeles under utvikling, og det finnes mange eksempler på at barn blir avhengig av medisiner i voksen alder etter å ha blitt medisinert i oppveksten. Særlig i statene, der medisinering av hyperaktive og bipolare barn skjer ofte. Se for eksempel dokumentaren http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontl...tm_source=grid


Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet med at Hank von Helvete tar tak i dette? Er det noe bedre at komikeren Harald Eia røsker tak i norske sosiologer? Nå vet jeg ikke mer om denne saken enn det du har skrevet og linket til, men jeg synes det virker bra at noen tar tak i dette. Hvem det er, er ikke så viktig. Dersom folk dør i psykiatrien på 'uforklarlig vis', uten at det blir stilt spørsmål ved, er noe helt klart feil. Det er nok bra med en mer transparent psykiatrivirksomhet i Norge, det er uheldig dersom psykiatrien kan (fortsatt?) arbeide på uetiske måter i det skjulte.