View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg forstår ikke hva du mener med "mental krykke" hele livet?
Vis hele sitatet...
Religion.

Sitat av paranoy
Jeg er heller ikke kjent med at religiøse hever seg over andre eller ser på seg selv som mer verdt eller bedre enn andre som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egne ben.
Vis hele sitatet...
Så du hevder at gjennom historien, så har aldri kristene i Guds navn utført urett mot ikke kristene?

Sitat av paranoy
Jeg kan selvsagt ikke prate for alle religiøse, men jeg og mine likesinnede faller neppe inn i denne beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
Hva er så deg og dine like sinnede, kristene?
I så fall sier ikke det meg så mye, for i dagens samfunn har nesten alle sin egen tolkning av hva kristendom er.
Mitt inntrykk er at religion splitter, mer enn det samler, nettopp ved å gjøre noen ikke verdige?
Du sier at alle er velkommen, men for at jeg skal være velkommen, må jeg vel tro det samme som deg, hvor velkommen er jeg egentlig da?

Sitat av paranoy
Hva mener du med ekskluderer X antall milliarder nålevende mennesker?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på noe liv etter døden, jeg tror ikke på noe paradis, jeg tror livet dreier seg om å leve og ikke å dø.
Derfor blir det når noen sier at for å bli med i "klubben" vår må du tro sånn og slik, til at du etter min mening ekskluderer alle de andre.
Noe som med dagens befolkning tilsvarer noe sånt som 3-5 milliarder mennesker eller mer.

Sitat av paranoy
Hvis de kristne eller andre religiøse har regler de må følge for å oppnå troens største kraft, gjelder de samme reglene for troløse og alle andre som faller utenfor kategorien religion, hvis de skal oppleve den samme kraften. Hvorfor skulle det gjelde andre regler for troløse som for religiøse?
Vis hele sitatet...
Forstår hva du mener, men jeg tror som sagt ikke noe på det, så jeg er allerede ute, og da er det vel, i følge deg, bare en ting i vente?

Sitat av paranoy
What's the big deal?
Vis hele sitatet...
At mennesker er villig til å drepe hverandre i guds navn.
Noe som forsåvidt også kan sies å være tilfelle for en hardcore fotball supporter, bare han har laget som sin gud.
Jeg for min del ser på begge tilfeller som like meningsløse.

Sitat av paranoy
Og hvor får du det fra at posten min handlet om organisert tro som er satt i system for å ekskludere "ikke verdige"?
Vis hele sitatet...
I det du nevner kristendom (kristen-dom).
Religion har i størst grad blitt brukt for å dømme andre.

Sitat av paranoy
Vær glad du ikke levde på vikingetida. Da hadde du ikke annet valg enn å være "verdig". Eller jo - du kunne jo dø, da..
Vis hele sitatet...
Og kristningen av Norge gikk jo mye fredligere for seg, eller det var kanskje det du mente?
Og påenget ditt var?

Sitat av paranoy
Definisjonen av troløs følger kontekst, og i dette tilfellet så skulle det bety ikke-religiøse, siden det er religion det her er snakk om. Hadde tro her vært definert som fantasi, ville jeg skrevet fantasiløs..
Vis hele sitatet...
Uavhengig av religion, får man plass i det paradiset du beskriver, eller finnes det flere å velge mellom?
Hva skjer så da med de tro løse, det bærer bare en vei?
Poenget mitt er, at hvis jeg må tro for å ikke ende i helvete, da blir det ganske enkelt for dumt, ser du ikke dette selv?

Sitat av paranoy
So, buddha er også nevnt i mange bøker, er det så utenkelig at han har levd?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg heller ikke antydet, har heller ikke sagt at dert er utenkelig at Jesus har levd, men for alt jeg (og du) vet så har ikke Jesus eller Buddha levd, man kan tro, men det er ikke å vite.

Sitat av paranoy
Jeg vil dog påstå at fri vilje er vanskeligere å bevise enn du tror. Og hvis du ikke forstod sammenligningen, så kan vi forenkle det fullstendig med å sammenligne en maurkoloni med et menneskesamfunn, for deretter å spørre deg selv om det ikke er et mirakel at vår vilje ikke er den samme som maurkoloniens? Kanskje ikke det beste eksemplet, men skulle vært forståelig nok..
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det slik at i mauertua ser man eksempel på hvordan ting kan fungere med fri vilje, så lenge alle har samme mål.
I menneskeheten kommer det tydelig fram at vi besitter fri vilje ut fra hvor mange tragiske valg som blir gjort på daglig basis.
Et enkelt bevis på min frie vilje, er det jeg skriver akkurat nå, jeg kan skrive hva jeg vil det er ingen ting som fysisk stopper meg fra å skrive.
Du vil kanskje hevde at Gud kunne hindret meg, så langt i livet har jeg ikke opplevd å bli hindret av noe annet enn omgivelsene jeg lever i.

Sitat av paranoy
Uenig må du gjerne være, men ikke legg ord i munnen min eller vri og vende på teksten min for å passe inn i din tolkning av min religion.
Vis hele sitatet...
Så lenge du hevder å høre til kristendommen, må du etter min mening, tåle at mange har oppfatninger om deg, om du ikke ønsker å forbindes med det mange legger i kristendom, hvorfor kaller du deg da kristen?
Og hvis du mener at jeg ikke har forstått hva kristendommen egnetlig er, mener jeg at kristendommen er for komplisert til at noen kan hevde å forstå den, for alt handler om å tro og alle tror litt forskjellig og har noen da rett?