View Single Post
Sitat av Vandringsmann
Nå skal jeg bare kommentere for den relgionen jeg kjenner best som er kristendommen.

Bibelen taler så aldels ikke om at relgiøse er mer verd enn andre. Ikke en gang ufrelste er mindre verd enn ufrelste.

Bibelen taler om at Gud elsker alle like høyt uansett hva de tenker og tror.

Slik en far elsker sin sønn enten han er skolens lys eller er en bakgårdsgutt.

Jeg ser ikke på å tro på Gud som bare å tro på at det sitter en med hyssinger i oss alle og trekker i oss eller klipper av strenger om vi ikke følger de Ti Bud (det var tross alt Loven Jesus tok vekk slik at det skulle være nok å ta imot Guds sønn.)

Den som er kristen er kristen fordi han har opplevd Gud i sitt hjerte og i sitt liv.

Dette holder selvsagt ikke som dokumentert bevis som man kan slenge i bordet med og det er her jeg mener at kraften er den samme, hva du kaller den eller tror det er spilelr ingen rolle. Hva den er, er alt.
Vis hele sitatet...
Det som for meg er problemet, er at så mange med den kristene tro i ryggen, har tatt feil så mange ganger før.
At kristendommen her til lands har begynt å modernisere seg for å ikke miste for mange tilhengere er jo forsåvidt bra, men når ting som for 100 år siden var en dødssynd som skulle bekjempes på alle tenkelige vis, i dag må godtas.
Forteller dette meg, at man har sett på det på nytt og insett at det blir for radikalt, i forhold til menigheten og ikke endre syn.

Med andre ord, kristendommen har forandret og tilpasset seg over tid som alt annet.
Hvorfor skal da kristendommen ha noe mer rett en en hvilken som helst religion, eller ingen religion?
Vitenskapen, er om ikke annet, åpen for endring dersom noe skulle vise seg å være feil, det skal også mye til før noe blir godtatt som riktig i utgangspungtet.
Med religion, er gjerne tilfelle at man tror at noe er som først antatt, helt til bevismengden blir så overveldende at nye retningslinjer må opprettes.

Mange hevder kanskje at dette blir to sider av samme sak, men saken er den at innenfor religion, ligger det ofte gamle og inngrodde "tradisjoner" bak.
Min påstand blir derfor at det kan ta veldig lang tid før det bli forandring til det bedre.

Det finnes vel ingen mellomting i kristendom (kristen-dom) enten er du med eller mot (veldig forenklet)?
Kristendommen snakker om at man må tro for å få en plass i riket, om jeg ikke ønsker en plass og ikke tror, vil jeg da få muligheten til å bli aske eller jord, uten at det bærer rett til helvete den dagen jeg dør?
Om ikke oppstår det et lite problem der mange uskyldige blir dømt?
Om så, står du igjen med med valgene tro eller bli dømt, i følge kristendommen?

Sitat av Vandringsmann
Feil.

Mennsker skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.
Vis hele sitatet...
Nesten enig, jeg mener at det er religion, eller tolkninger av den, som får mennsker til å gjør å føle mye uhensiktsmessig, men mennesker gjør mye på egenhånd også.

Sitat av Vandringsmann
Du har hørt det før så det betyr at det ikke er sant?
Vis hele sitatet...
Nei, men trodde ikke på det da, og tror ikke på det nå.

Sitat av vandringsmann
Synes det blir litt drøyt å avfeie noe slikt, bare fordi man tror at døden er det verste som kan skje med ett menneske.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det å miste livet er så ille, men jeg tror det å miste et barn, er noe av det værste et menneske kan oppleve.

Sitat av Vandringsmann
Nå kan ikke jeg snakke for Paranoy, men i de menighetene jeg har vært i så har de alle forkynt at om jeg tar imot Jesus så er dette det eneste jeg trenger å gjøre for å komme til Himmelen. Slik det står i Johannes 3:16
Vis hele sitatet...
Noe som bringer meg til mer eller mindre samme spørsmål som over, hva om man ikke tar imot Jesus?