View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis de kan bevise det (noe de ikke kan) så skal ikke jeg stoppe dem. Problemet blir at det blir noenlunde det samme som at jeg skulle påstått at man kunne kurere absolutt alt ved å snyte seg tre ganger i ei potetskive - jeg ville heller ikke kunnet bevise det, og det finnes heller ikke FNUGG av noen som helst logisk grunn til hvorfor det skulle fungere.
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men det vil være umulig å motbevise!

Sitat av paranoy
Nå skal jeg være ærlig og si at jeg vet ikke stort av hva Rick Simpson har sagt om cannabis, men er du så skråsikker på at han er en kvakksalver og lurendreier, felix_poker?
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg heller noe mer enn det som har blitt skrevet i tråden her, men når han sier at vanlig hampolje kan kurere nærmest alle sykdommer, så kan man med trygghet si at han er en kvakksalver. Han er kanskje ikke klar over det selv, men er like fullt en kvakksalver. Hvis denne oljen skulle kurere alt så må den ha et uendelig antall virkemåter - deriblandt må den være kraftig antibiotisk, antiviral, allergidempende, blodfortynnende, febernedsettende, laksativ, diarédempende, syreregulerende osv. osv. Det sier seg selv at dette ikke er tilfelle, og om det skulle være tilfelle hadde det nok vært svært risikabelt å ha i seg. Du vil da sette i gang en enorm mengde kjemiske og biologiske prosesser i kroppen som er totalt unødvendig bare for å fikse én liten ting. Hvis du er bløder er det neppe anbefalt å tygge blodfortynnende på daglig basis, for eksempel. I tillegg ville vi fått fryktelig resistente bakterier hvis man skal gå og småspise antibiotika nå og da.

At det skal ha enkelte helsemessige fordeler er godt mulig. Det har tran også. Men at det skal være en mirakelkur som fikser alle problemer fra diaré til forstoppelse, fra kreft til såre føtter, uten bivirkninger, det er praktisk talt en medisinsk umulighet.

Jeg tviler dessuten på at noen prøver å "kneble" han for å unngå at hans forskningsrapporter blir fremlagt. Hvorfor skulle noen det? Hvem er i så fall dette? Og på hvilken måte blir han kneblet? Han har jo tydeligvis ikke noe problem med å nå ut til et publikum! Sannheten er nok heller at resultatene er dårlig gjennomført og ikke beviser noe som helst, og at han tar avvisningen av publisering svært personlig og legger vesentlig mer i det enn det er. Det er ikke slik at alle bøker som refuseres av forlaget refuseres fordi de inneholder informasjon som kan skade forlagets, og bokindustriens, businessmodell. Noen bøker er rett og slett bare for dårlige.