View Single Post
Historien sett under ett viser gang på gang at en sentralisert supermakt vil korrumpere og undertrykke størstedelen av befolkningen, mens en liten andel vil føle seg vel tilpasset. Vi kan bruke Sovjetunionen som eksempel. Da den siste tsar av Russland ble fratatt makta og henrettet (tror jeg han ble) av opprørerne, så tilhengere av kommunismen for seg en ny og annerledes framtid. Javisst ble den annerledes, men særlig nytt var det ikke. Prinsippene i en ellers god ideologi teoretisk viste seg å ikke fungere overhodet i praksis. Utallige mennesker har måtte lide, slite og dø for Sovjetunionens sentraliserte styre. Det har egentlig aldri vært snakk om landet de har investert blod og tårer til - kun makthaverne.

Sånn kan jeg greit se for meg om vi enes til en verdensmakt som følge av globaliseringen at også vil skje her. Jeg vet ikke om jeg er klar for å investere blod og tårer for noe andre enn Norge i fremtiden. Ikke søren om de 7 mektigste nasjonene + Russland vil avgi noe makt ved en eventuell globalisering. Amerikanere, briter, tyskere, belgiere, franskmenn og sionister vil forsøke å innta førersetet. I tillegg vil Russland og Kina kreve en plass i lederrollen de også. Jeg veit ikke helt om jeg føler meg så trygg på dem ennå at jeg ønsker meg russere eller kinesere i førersetet til en sentralisert verdensmakt. Dessuten er jeg ikke særlig begeistret over amerikanske, britiske, franske, tyske, belgiske eller israelske personligheter i sentralstyret heller. Jeg veit ikke helt hvorfor jeg har en dårlig magefølelse på denne samlingen av styrekåte politikere. Klarer ikke helt å putte fingeren på hvorfor jeg føler meg usikker på deres løfter om å ivareta befolkningens ve og vel - for ikke å snakke om interesser. Så en nesten vurderer å emigrere til Nord-Korea, Iran, Saudi-Arabia eller Cuba hvis en slik verdensmakt kommer til makta..