View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Er det noen som har tenkt på at en verdensstat og globalisering ikke nødvendigvis vil være en dum ting?

Det kommer selvfølgelig helt ann på hvordan det gjennomføres. Men man må huske på at imperier og samlinger av nasjoner har hatt en positiv effekt på folk flests liv igjennom tidene. Hvis jeg husker historien min riktig gikk det dårlig med store deler av europa etter at det romerske imperiet kollapset. Og det er vel ikke utenkelig at de individuelle amerikanske statene hadde stått dårligere til hvis de ikke hadde forent seg, og at de europeiske nasjonene har nytt godt av EU.

Jeg har tenkt på Hitlers ambisjoner som beundringsverdig men særdeles på villspor. Å samle europa under ett imperie ville ikke nødvendigvis vært negativt, men det blir håpløst å prøve å utslette nasjonene, kulturen og andre raser i prosessen. Hvis man skal samle hele verden under en økonomisk og politisk paraply må man nødvendigvis preservere kulturen, nasjonalitetene, selvstyringen og språkene i verden. Det blir vanskelig å få med folk på noe annet. Jeg tror de som har tanker om globalisering har tenkt såpass langt.

Klart, de som jobber for en slik ordning kommer gjerne til å ende opp med en del fordeler/makt hvis det blir gjennomført, noe som mange kommer til å se på negativt. Men hvem hadde hatt motivasjonen for å pushe for et slikt prosjekt hvis de ikke hadde noe personlig å tjene på det?