View Single Post
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Og med "gale grunner" forstår du?
Hva er årsaken til at spiss fleinsopp er forbudt mens rød fluesopp er lovlig?
Hvordan kan jeg vite om jeg bør prøve eller holde meg unna rød fluesopp?
Vis hele sitatet...
"Gale grunner" er litt flåsete sagt. Det har med at man har gjort hjemmeleksa si. Altså lest seg opp på f.eks endel rapporter - og hva man kan forvente.

Hvis man likevel er interessert så tar man sine forhåndsregler. Man sørger for å preparere Amanitaen på forsvarlig måte, så man slipper å bli forgifta f.eks. Dette er vel første bud om man vil unngå en kjip opplevelse.

Ellers er det klassiske set og setting som gjelder for Amanitaen også - som all annen psykedelika.

"Setting": Tar man Amanita på fest eller lignende - så er det som å spørre om å få en kjip opplevelse. Ta det alene eller sammen med en moden sitter - eller "trippe-kompis"

"Set" er også viktig. Personlig så tror jeg intensjon er viktigst. Altså at man har en god og ren intensjon. Tar man det for flipp/moro - så blir det fort gjennomskua av Amanitaen - og det kan taes som lite respektfullt. Om man tar det med en litt mere moden intensjon som f.eks innsikt og personlig vekst - er det mindre sjangse for at det bærer galt avsted.

Det som gjelder er å behandle Amanita som et "sakrament". Altså ikke noe man tar altfor lettvint på etc. Dette gjelder forsåvidt på alle andre psykedelika også - men andre psykedelika synes å være mer tilgivende...



Grunnent til Amanita ikke er ulovlig, tror jeg har med at det ikke er noe problem. Det er en sopp for dem som er spesielt interessert. Det har ingen rekreasjonell verdi - dermed blir det aldri like populært som fleinsopp - dermed glipper den unna myndighetenes radar.. Det er min egen teori iallfall.

Om du bør holde deg unna eller ikke er noe personlig. Det er ikke noe "must" å prøve fluesopp. Man lever helt greit uten.

Hvis du føler sterk dragning - som om Amanitaen hvisker til deg - så er det kanskje verdt å prøve.. Hvis man er genuint interessert i fluesopp og meget nysgjerrig på dens karakter - er det også grei grunn for å prøve.

Hvis du egentlig er på jakt etter lignende rus som LSD, psilocybin e.l. og klar for noen fnise-attacks og sånn - så er det ikke noen vits i å begi seg i kast med Amanitaen.. Den vil mest sannsynlig skuffe og/eller skremme hvis dette er hva man søker. Også greit å si enda en gang at Amanita ikke er gøy. Det er ikke et alternativ til joint-røyking f.eks (snakker nå om å innta Amanita oralt. Røyking av Amanita har jeg aldri prøvd.. Godt mulig det fungerer rekreasjonelt på en annen måte)

Siste tillegg:

Ønsker ikke å skremme folk helt vekk fra Amanitaen altså. Det er en mektig sopp - som jeg sjøl synes var veldig fascinerende..
Sist endret av Bearass; 15. september 2014 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.