View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du misforstår meg.
Jeg er sier ikke at TS ikke har en sak. Jeg sier at det er dritmorsomt at han kun bryr seg om lover og regler siden det kan gagne ham selv.
Men når det var mer morsomt å bryte dem så gav han helt faen.

Skjønner du? Jeg driter i hva politiet har gjort riktig eller galt her, for løsningen er såre enkel:
Ikke bryt loven så slipper du problemstillinga i det hele tatt.

Du må gjerne fortsette å grine og blø for slikt tull.
Så skal jeg fortsette å råflire hver gang det skjer.
Vis hele sitatet...
Hm sliter du litt med å se rekkevidden at det du sier? Idag rammes stonere av at politiet blir både utøvende og dømmende makt. Men hva skjer den dagen du selv rammes? Er ikke sikkert du råflirer like mye da, kan godt tenkes at latteren forstummer i halsen når det er du selv som er rammet av konstabel-justis.

For det vi har gjort er jo å sammenblande roller her. Politiet kan ikke ha doble roller, og folk skal heller ikke straffes dobbelt. De skal få sin straff om de har brutt narkoloven og blir tatt. Men utover det så skal det ikke fattes enkeltvedtak som straffer utover hva en domstol ville gitt for bruk og besittelse.

Idag har vi altså gitt politiet makten til å ta førerkortet uten dom, uten blod/urin prøver og uten noe annet enn en tilståelse avgitt i en stresset situasjon. Og førerkortet kan bli fratatt i årevis og treneres fra kammersets side uten at noen griper inn.

Hvor er vi om ti år om vi lar dette fortsette? Tror du ikke det er andre tillatelser som blir gitt politiet senere om vi lar dette fortsette? Plutselig har vi gått fra å være en rettstat med likhet for loven til å bli en politistat der noen er likere enn andre.