View Single Post
Hei, lurer på om noen har vært i lignende situasjon med Politiet

Jeg og noen kompiser satt en fredag i april på en benk utenfor en ungdomsskole som ligger ganske avsidesliggende med ingen trafikk forbi, der det ble delt en joint og alle var i besittelse av en mindre mengde cannabis.

Plutselig kommer en sivil politibil kjørende og 2 politimenn ber oss slippe alt vi har og ha hendene på bordet. Vi blir ransaket på stedet, mobilene blir gjennomgått, og vi blir avhørt hver for oss etter en stund på stedet (ble avhørt i ruset tilstand.)
Alle innrømmer bruk og besittelse på stedet, og får beskjed om at dersom vi samarbeider vil det bli gitt en strafferabatt. (Lærdom; Nekt, nekt nekt!)

Ingenting om førerkortbeslag blir nevnt og alle forventer et forelegg.

Vi får så forelegget i posten der vi er gitt ett forelegg på 4000,- og en strafferabatt på 800,- kr. Alle er enig at dette er en konsekvens for valget om å gjøre noe som er ulovlig.

Men så:
Rundt 1 uke senere får vi brev i posten om at det vurderes vedtak om innkallelse av førerkort, med mulighet om å gi en uttalelse.
Jeg hadde ikke bil på stedet, og forklarte eksplisitt i avhøret med politibetjent at dette er noe jeg ikke gjør fast, men at jeg ved noen tilfeller røyker ved spesielle anledninger, hadde denne uken hatt eksamen, og sa så videre i avhøret at de gangene det har vært bruk har jeg behandlet det på lik linje med alkohol og aldri kjørt innen 12 timer etter inntak.
Benyttet meg selvfølgelig av retten til å sende uttalelse og kontaktet advokat.

Jeg har ikke noe på rullebladet fra før, og har aldri vært i trøbbel med politiet tidligere.

Hovedargumentet for at jeg ikke er edruelig er mengden jeg ble tatt med som var 2,5 gram og politiadvokaten mener dette betyr jeg har større forbruk en sporadisk, og vedtar derfor å ta førekortet mitt med krav om urinprøve i minst ett år, i tillegg til å måtte ta full ny førerprøve etterpå.


• Jeg var på stedet vi ble tatt uten bil.
• "besittelse av 5 brukerdoser cannabis, tilsier større forbruk enn kun ved spesielle anledninger" Etter som jeg har forstått skal illegale og legale rusmidler i teorien være likestilt i et edrulighetsspørsmål.
Ville jo aldri ha mistet lappen for å ha vært i besittelse av flere flasker alkohol? Jeg prøve å få frem i uttalelsen at besittelsen ikke betyr at jeg forbruker dette innen kort tid..
• En venn som var tilstede hadde bil på stedet, men ga beskjed om at bilen blir stående, og at han går hjem, han bor få minuttet fra der vi var. Han innrømmet bruk og besittelse på stedet, og på avhør sa han at dette var første gangen han røyket. Han slapp derfor førerkort inndrag og fikk bare forelegg.


Dersom noen har vært i samme situasjon med å miste lappen uten å ha kjørt, måtte dere vente 1 år og ta full ny førerprøve? Har lest om folk som har fått helseattest av lege etter 3 eller 6 mnd og kunne søke om å ta lappen etterpå. Kan legen gi meg attest etter f.eks 3 mnd med urinprøver der han sier jeg er edruelig og overgå vedtaket til politiet?