View Single Post
Litt usikker på hva du mener med nasjonalistisk, mener du antagelsen om at norsk alltid er bedre enn utenlandsk? Enig i at det er en rar antagelse generelt, men på noen ting er det det.

Når det gjelder antibiotikabruk i kjøttproduksjon det definitivt milevis bedre alternativene. Selv om forskjellen er litt kunstig stor siden vi vanligvis regner med oppdrettslaks, så kommer vi ut på topp også om fisken tas bort. Også på dyrevelferd er det bedre enn mye annet, men det kommer mye an på kjøttslag. Når det gjelder klima er det ikke godt å bli klok på hva som er best og verst, jeg tror ikke frakten er det som gjør størst utslag der. Det som i alle fall er klimavennlig, er å spise litt mindre kjøtt.

Selv handler jeg mest mulig lokalt. Det handler mye om at jeg vet hvor maten kommer fra og hvordan de driver, og at jeg vil at det skal lønne seg å drive sånn. Subsidieringen favoriserer i for stor grad volumproduksjon, og det går mye utover dyrevelferd og til en viss grad kvalitet. Ikke minst gjør det at store deler av dyrkbar jord går tapt, noe som er dårlig i et nasjonalt beredskapsperspektiv, krise for hundrevis av arter som er avhengig av "gammeldags" kulturlandskap (inkludert pollinerende insekter) og i det hele tatt uakseptabelt i en verden der folk mangler mat. Selv om jeg mener samvirkene har en veldig viktig funksjon, har jeg ikke helt inntrykk av at samarbeidet produsent-Nortura-dagligvarekjedene funker spesielt bra, så jeg kjøper helst fra produsent hvis det er praktisk.

For all del, dette er ikke det jeg bruker mest tid på i hverdagen. Det havner mye lite gjennomtenkt rask i handlekorga her også, men utenlandsk kjøtt kjøper jeg ikke.