View Single Post
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Det som får det til å skurre for meg er:




Altså vil de rive ned velferdssystemet vi har i dag. Helsetjenester og utdanning som kun er drevet av et rent profittmotiv vil være katastrofalt for alle som ikke sitter med en betydelig sum penger.

Forskning som kun har som mål å skape profitt vil bli ekstrem ensidig. F.eks det å utvikle nye medisiner er ikke noe som alltid vil lønne seg rent økonomisk for et firma.

Frihet er bra, men velferd og solidaritet er vikitgere.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke ha velferd og solidaritet uten frihet.

Jeg syns staten burde begynne å lage brød. Dette kan finansieres gjennom skattesystemet. ellers vil jo ingen ha råd til brød. Hvis du syns brød er for billig til å sammenligne med helsetjenester kan jeg nevne bank, forsikring, biler, sydenreiser, etc.

Sitat av ViceR Vis innlegg
Det er noe jeg ikke forstår.
jeg hadde aldri turt å leve i et land kun drevet kun av de rikeste topplederne.
Vis hele sitatet...
Så du foretrekker å stemme hvert fjerde år fremfor hvert sekund?

Sitat av homoludens Vis innlegg
Kapitalismen har imidlertid en del feil som framtidige generasjoner må ordne opp i. Som f.eks. overforbruk av begrensa ressurser, brutaliseringen av samfunnet og omgjøringen av vanlige mennesker til rovdyr innenfor et menneskefiendtlig system basert på nådeløs konkurranse, skeivfordelingen av verdiene som skapes, skurkene på Wall Street som beriker seg på samfunnets bekostning osv. Jeg tror imidlertid det bør være mulig å bøte på disse svakhetene ved demokratiske virkemidler og lovgivning. Det er ingen grunn til å slå barnet ut med badevannet som sosialistene ønsker. Et reformert kapitalistisk og rettferdig system med demokrati i bunnen er det beste samfunnssystemet menneskeheten så langt har klart å finne opp.
Vis hele sitatet...
Du vet at kapitalisme er det som skjer når man lar folk bytte varer fritt med hverandre? Kapitalismen kan per definisjon ikke overforbruke begrensede ressurser. Isåfall er de ikke begrensede, eller overforbrukt. Om du har noen problemer med hvordan kapitalismen fungerer så kritiserer du egentlig menneskene som opererer fritt i markedet, og isåfall vil ikke regulering(som blir bestemt av de samme menneskene som opererer i markedet) fungere. Skurkene på Wall street blir beskyttet fra konkurs av sentralbanken mens de leker med billige penger(også fra sentralbanken) by the way.