View Single Post
Sitat av magnet Vis innlegg
okej, tilbake her etter 2 uker med intensiv python opplæring.
har vært igjennom alt basic nå, å har en ide.

men hvordan finner man egentlig de beste "import" bibliotekene som man tror man kan bruke til formålet?

feks PyAutoGUI er noe jeg kommer til å leke endel med.
men hvordan får man oversikt over all som finnes? eller det mest brukbare?
Vis hele sitatet...
Googler alt jeg, havner ofte inn på stockoverflow eller tilsvarende.
Velformulerte googlesøk kan gi svar på det meste.

"python library automate mouse"
- PyAutoGUI
"python library automate webbrowser"
- Selenium
"pyautogui vs selenium"
- Diskusjoner for for og imot, og et forslag om å heller bruker requests
"python requests"
- Requests is an elegant and simple HTTP library for Python, built for human beings.
"requests get info from website"
- Forslag om å bruge requests sammen med Beautiful Soup

Så må en veie litt frem og tilbake hva det er en skal gjøre.
Er det en autoklikker for nettsider du skal lage, er PyAutoGUI den letteste å jobbe med, Selenium kan muligens gjør mer avanserte oppgaver (har ikke sett meg veldig inn i noen, men utifra søkene jeg gjorde).

Skal du logge inn, eller bare åpne en nettside for å hente/sjekke noe info kjapt, jobber requests med beautifulsoup mye kjappere, men krever mer at en setter seg mer inn i oppbygningen på nettsiden.

En finner dokumentasjon på det meste via google også.
PyAutoGUI
Selenium
Requests
Beautiful Soup

Sitat av magnet Vis innlegg

åsså lurte jeg på ensak til, hvor lenge rekker du å programmere før du må google noe?

er det egentlig hele greia? forstå syntax å google resten?
Vis hele sitatet...
Googler veldig mye, til å begynne med det meste, men etterhvert som som en har brukt funksjoner og måter å gjøre ting på, begynner de å sitte, og jeg ender kun opp med å google mer avanserte ting jeg stopper opp på.

Går også tilbake til tidligere kode jeg har skrevet, hvor jeg vet jeg har løst en liknende problemstilling.

Sitat av moret Vis innlegg
Ved å bruke det du lærer til noe håndfast. Å lære programmering kun for å lære programmering er liksom litt teit, programmering er noe som skal brukes; løse et problem, lage en applikasjon og sånt.

Spesielt etter at man har kommet over basic algoritme-bygging så er det liksom ikke noe mer å lære uten å ha et faktisk problemområde; hva er vitsen med å lage en REST-service eller transformere datamodeller hvis du ikke skal buke det til noe? Derfor detter man av.

Det er nesten enklere å ha problemet først, og så lære seg programmeringen etterpå for å løse problemet. Enn å kunne programmering først, for så å finne på bruksområder.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig bra tips. For meg var det denne tråden som fikk meg til å virkelig ta tak i python.
Startet meg java, men gikk fort over til Python da det virket for meg mer brukervennlig i alle ledd.
Hele opplegget begynte som en enkel for-loop (eller while?), men inneholder nå både class og en haug av funksjoner, jeg har hele tiden gått tilbake til dette scriptet for å oppdatere og vedlikeholde det, selv om jeg nesten ikke bruker det selv.
Plutselig kommer en over smartere og mer effektive måter å løse problemer på.
Sist endret av Lanjelin; 13. februar 2022 kl. 18:08.