View Single Post
Sitat av Pope Vis innlegg
Ser absolutt hensikten med å kutte ut hele regnearket, men av hensyn til samarbeid kan jeg ikke gjøre dette. Funksjonen/skriptet må integreres i Google Sheets.
Vis hele sitatet...
Python, Pandas og et valgfritt rammeverk for å kontakte Google sheets høres ut som det du vil ha. Med pandas får du dataframes som basically funker som kolonner og rader i sheets om du bruker det enkelt. Ikke gjort det selv, men dette ser ut som et greit eksempel.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
robhol du må bare ta fram regnearkene igjen. Det er helt unike verktøy på alle måter og har så mange muligheter at en kan bli svimmel av mindre. Nå har jeg ikke brukt google sin løsning særlig ofte men både excel fra ms og ymse open source varianter satt jeg med daglig og der var det veldig enkelt å kopiere inn fra andre ark/faner enten man ønsket formel eller bare en verdi. Til sin bruk tror jeg ikke det er noe som slår regneark og garantert ikke ordinære tekstformater. Hele verdien i regnearket er jo at det er et verktøy for bruk til alt fra budsjettering, analyser, grafer eller kompliserte simuleringer osv. En kan jo gjøre det samme for hånd eller manuelt i en txt fil men da vil det gå svært mye mer tid og ikke engang autosum eller kopi av formler eller andre ting en ofte bruker kan gjøres enkelt og da må alt gjøres manuelt og det blir jo flere feilkilder.
Vis hele sitatet...
Hvis alt man har er en hammer, blir alt en spiker. Kompliserte simuleringer gjør man ikke i Excel, det er hinsides, ei heller analyser. For lønnskjøringer o.l. er sikkert Excel flott, men prøv å analysere finansdata fra flere kilder på noen (hundre) TB hver. Du kommer til å gå av med pensjon før alle arkene og utregningene er satt opp.

Man gjør for øvrig ikke ting i en txt fil om man har mye data.
Sist endret av Xasma; 6. mai 2020 kl. 16:21.