View Single Post
Slik jeg forstår det trenger du ingenting for å kunne bli voksenlærling, men uten vgs blir det et løp på fire år og det er vanskelig å finne en bedrift som er villig til ta inn en med null kompetanse. Ser noen i tråden her snakker om dårlig lønn, fylket betaler lønn til lærlinger, men som voksen over 25år så har man ikke krav på lærlingelønn fra fylket og det er opp til bedriften å lønne lærlingen fra egen lomme og da får man som oftest hjelpearbeider lønn fordi det er det man blir ansatt som, i kontrakten har jeg stilling som hjelpearbeider med utdanningsløp eller noe i den duren, har arbeidskontrakt med bedriften og lærlingekontrakt med fylket. Arbeidskontrakten gir meg rett på en minstelønn på 161kr/t så jeg fatter ikke helt hva dere snakker om at man blir lønnet dårlig?

Nå har jeg vg1 og 2 så jeg har ordinær læretid på 2år og trenger ikke gå som hjelpearbeider i 5år som nevnt over her.

Behandlet som mindre begavet? Hvorfor da? Man får prøvetid til å vise hva man er god for, kompenase fra kurs eller skole, erfaring fra tidligere jobber kommer også godt med på å vise at man er kompetent.
Kilder på dette?
Sist endret av Kjelldriver; 19. mars 2019 kl. 14:29.