View Single Post
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Leste du i det hele tatt noen av linkene jeg la ved fra blant annet regjeringen?
Vis hele sitatet...
Jeg holdt på å spørre deg i min forrige post om du i det hele tatt hadde lest det du postet selv (uthevingene er mine) :

«Utskrift fra konto, som viser alle bevegelser på kontoen i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av dette er ikke relevant for NAV-kontorets behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves framlagt rutinemessig. Hvis den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, skal det gjøres klart for tjenestemottaker hvilke opplysninger det er behov for og hvorfor. Tjenestemottaker skal gis anledning til å stryke over opplysninger som ikke er nødvendige for saken før kontoutskriften leveres til NAV-kontoret.»
Vis hele sitatet...
Datatilsynet har de siste årene fått en rekke henvendelser fra folk som har følt seg krenket over å måtte levere kontoutskrifter fra de tre siste månedene sammen med søknad om sosialhjelp. Nå slår et nytt rundskriv fra Sosialdepartementet fast at sosialkontorene ikke uten videre kan kreve å få se søkernes kontoutskrifter.

Personopplysningsloven krever at personopplysninger som blir samlet inn skal være relevante for formålet. Datatilsynet mener kontoutskriftene inneholder store mengder personlig informasjon som ikke er nødvendig i forhold til sosialhjelpssøknaden.
Vis hele sitatet...
Se hva som kan anses som relevant eller nødvendig informasjon og ikke i forrige post. Du kan altså på ingen måte:

...stryke ut akkurat hva du vil på kontoutskriften din og Nav kan faktisk ikke si noe som helst på det.
Vis hele sitatet...
Hvis NAV mistenker at du har strøket ut ting som er relevante for saken, du vet, slike ting som du foreslår å stryke, så kan de kreve innsyn. Hvis du har strøket ut ting som er åpenbart relevant for saken og dette oppdages i etterkant, så kan du få store problemer.

Alt som står på en kontoutskrift er personlig informasjon og går under personvernloven UANSETT hva du mener eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ingenting. Jeg viser til det du selv har postet. Visst er det personlig informasjon og det går under personvernloven, men under gitte forutsetninger - som når NAV skal gi deg penger - så kan de likevel kreve innsyn i de deler av kontoutskriften som er relevant. Det er ikke noe å diskutere eller mene noe om.

Det er på ingen måte svindel og du har all rett til å gjøre dette.
Ta gjerne kontakt med advokat for å høre om du er usikker, er nemlig det jeg gjorde
Vis hele sitatet...
Det er svindel og enten lyger du, eller så har advokaten ikke forstått spørsmålet ditt (kanskje du utelot viktig informasjon der også?) eller så har ikke du skjønt svaret du fikk.

At du låner penger av noen betyr ikke at du har inntekt vetdu, det betyr at du har fått ett lån, nå vet jeg ikke med deg men normalt så er lån noe man betaler tilbake.
Vis hele sitatet...
Du må, som minimum, kunne dokumentere overfor NAV at det er snakk om et lån om det kommer 10 000,- kroner på konto. Om du føler du har råd til å ta opp lån fra noen når du er på sosialhjelp så vil det selvsagt også kunne bli brukt mot deg ved utregning av sosialhjelp. Har du råd til å ta opp lån så klarer du deg per definisjon selv og da er ikke sosialhjelp det du skal ha.

Gaver er heller egentlig ikke å regne som inntekt, så hvorfor skal Nav bry seg om du har fått 1000kr av farmor på vipps? Det er noe de ikke har noe som helst med UANSETT.
Vis hele sitatet...
Jo, NAV har noe med det å gjøre. Du skjønner åpenbart ikke hva sosialhjelp skal være. Det er det aller siste sikkerhetsnettet - det som er der når det ikke finnes andre muligheter. De kan kreve at du selger gitaren din, bilen din - hva som helst. Og at du bruker gaver. Det står uttrykkelig feks i søknaden man sender inn (Kilde):

Du må som utgangspunkt bruke egne midler som du har, eller kan gjøre tilgjengelige, til eget livsopphold. Med egne midler menes alle former for bankinnskudd, formue og kapitalinntekter, utestående midler, omsettelige objekter, leieinntekter, arv, pengegaver og gevinster, erstatninger, legater og lignende.

NAV kan ikke henvise deg til å benytte kreditt eller opp lån for å sørge for ditt livsopphold. Formue i form av gjenstander som du ikke trenger for ditt livsopphold og som kan omsettes, kan kreves solgt og brukt til livsopphold. Dette kan f. eks. gjelde bil, hytte, båt, campingvogn og andre gjenstander av omsetningsverdi.
Vis hele sitatet...
Nå er det heldigvis rom for skjønn hos NAV og det bruker de også, man blir normalt sett ikke bedt om å begynne å selge ting med det første, men det fratar ikke deg din plikt til å gi alle relevante opplysninger i saken. Og NAV sier pengegaver er relevante. Nå vet jo NAV at folk fort kan få litt hjelp når de er i en krise og skjønnet omfatter helt sikkert det også, men det betyr ikke at det er en god idé å stryke ut relevant informasjon som de har rett til å se. Og som i din verden åpenbart ikke er begrenset til en 1000-lapp fra bestemor.