Tråd: Rasister
View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av Provo Vis innlegg
Så om du har et enkeltindivid foran deg, gir det ingen mening å behandle dette individet på bakgrunn av gjennomsnittet av hele gruppen man har valgt å betrakte dette individet som en del av.
Vis hele sitatet...
Det er helt avhengig av hva slags informasjon du sitter på om personen og hva målet ditt er. Dersom den eneste informasjonen man har om en person er etnisk tilhørighet eller man ikke sitter på mer relevant informasjon, sier informasjonen noe om sannsynligheten for at personen er på en bestemt rolle. Informasjon om gjennomsnittet til grupper brukes av forsikringsselskaper hele tiden for å forutsi hvordan enkeltpersoner oppfører seg i fremtiden med stort hell. Man kan argumentere for at man skal se bort fra informasjonen fordi det er urettferdig å bruke informasjon om grupper til å rettferdiggjøre forskjellsbehandling, men jeg tror det er noen situasjoner der det kan rettferdiggjøres allikevel.

Jeg tror det kan rettferdiggjøres dersom det er utbredt nepotisme eller fiendtlighet ovenfor andre grupper i gruppen som enkeltindividet tilhører. For eksempel tror jeg det er ganske urimelig å forvente at jøder under andre verdenskrig ser på en tysker som et enkeltindivid. En individualistisk gruppe i en nasjon bestående av kollektivistiske grupper ender i praksis opp med å diskriminere seg selv.

Jeg tror også det kan rettferdiggjøres i situasjoner der diskrimineringen er lite belastende for personen og den potensielle gevinsten av å forskjellsbehandle er stor. Å være låse døra når man oppholder seg i nærheten av personer som tilhører en gruppe som er sterkt overrepresentert i kriminalstatistikken er ett eksempel. Det er ikke spesielt urettferdig at noen ikke kan ta seg inn i leiligheten min, men det hadde vært ganske urettferdig om jeg fikk tingene mine frastjelt.

Kunnskap om sannsynligheten for at noen gjør noe kjipt kan også brukes til å unngå sterke virkemidler for å unngå å bli utsatt for kjipe handlinger. For eksempel tror jeg politimenn eller militærstyrker kan påkoste seg å ikke skyte en 80 år gammel dame som tilhører en etnisk gruppe som er sterkt underrepresentert på kriminalstatistikken i en situasjon som ville vært betydelig farligere om det var snakk om en ung mann fra en gruppe som var sterkt overrepresentert på kriminalstatistikken. Det er urettferdig, men det er også urettferdig å drepe noen som ikke hadde behøvd å blir drept.

Er ellers helt enig i argumentasjonen din.