View Single Post
Trådstarter
24
Grunnen er at jeg vil ha en alternativ måte å lage ammo på.
Det er heller ikke så enkelt som bare å spassere inn på en våpenbutikk å kjøpe ammo til en Mauser 71/84. Dette kaliberet lages bare av et fåtall produsenter, om det i det heletatt lages lenger. Det er enklere å finne hylser å lade selv, selv om det også er dyrt og krever litt leting for å finne hylser.

Jeg har null erfaring med hjemmelading, derfor jeg spør her.

Men så er det jo slik at dette er et gammelt våpen, og klarte de å lage ammo til det for 130 år siden burde man klare å gjøre det den dag idag å, med litt grunnleggende info og forsiktighet. Gjelder forsåvidt all ammo, det er en gammel teknikk, og skal egentlig være fult overkommelig for en som setter seg inn i det. Pluss at det er historisk interessant å lære om det generelt.
Finner jeg ut at dette blir vanskelig eller usikkert så dropper jeg det, men jeg vil gjerne ta den beslutningen selv etter å fått hørt litt om dette.

Men ladeboken kanskje kan by på en god del info, skal se om jeg får skaffet den.

Det du nevner er som sakt det enkleste, men det er ikke det jeg spør om.
Ellers så har jeg bekjente som lader ammo selv som jeg kan forrhøre meg med når tiden er inne, men vil ha litt info først og gjerne høre fra folk som kanskje har gjort noe liknende tidligere.
Sist endret av Dåren; 18. juni 2015 kl. 04:18.