View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For akkurat diagnosen PF har jeg sett at PF kan overskygge andre diagnoser i behandling og at andre diagnoser ikke blir behandlet godt nok fordi responsen på behandlingen også må sees på i sammenheng med PF. PF vises ofte utad langt lettere enn si PTSD. Og da er det skammelig at PF diagnosen gjør at enkelte behandlere ikke klarer å forholde seg profesjonelt til pasient som egentlig behandles traumer selv om pasienten viser PF adferd underveis. Håper dette er et enkelt tilfelle og at det ikke er noe som er vanlig i psykiatrihelsetjenesten.
Vis hele sitatet...
Om dette mer er regelen og ikke unntaket, er dette både tragisk og ja, også skammelig, og da vil det antagelig være bedre å få på plass andre diagnoser, og ikke la PF diagnosen komme i veien for eventuelle andre diagnoser som vil kunne åpne "de rette dørene".
Jeg har full forståelse for at leger og psykologer/psykiater har nytte av diagnoser, men det blir helt feil å kun se på diagnoser, det er minst like viktig å se personen bak diagnosene å lytte til hvilke plager personen sliter med.

Jeg har dessverre vært borti flere leger som ikke ser pasienten, de ser kun journalen og er elendige på å lytte.
Diagnoser kan og bør brukes som et utgangspunkt og ikke noe annet, hva den enkelte sliter med er individuelt og vil varierer fra person til person, selv om det naturlig nok vil være likhetstrekk for personer med samme diagnose.

Heldigvis finnes det leger/psykologer/psykiatere som er i stand til å skille på diagnoser og diagnoser og person, så dersom man er missfornøyd med den man er i behandling/utredning hos, vil mitt første råd være å bytte til noen andre og da vil man forhåpentligvis oppleve å bli tatt på alvor, om ikke, så bytt igjen. Kjemien mellom den som behandler/hjelper og personen som mottar behandling/hjelp er også veldig viktig, spesielt om det er noen man må åpne seg for og få best mulig hjelp, noe som gjerne er tilfellet om man går til psykolog eller psykiater, men også lege.