View Single Post
  • Men hva i alle dager kan man si til en slik person?
    Jeg tror en av de tingene du kan si til henne er at du bryr deg og at du vil og håper at hun tar vare på seg selv. Du kan vise at du støtter henne, uansett hvordan utfallet blir. Det er litt standard at en ruser seg så mye en kan før en skal i behandling, men det tyder jo kanskje også på at hun ikke er så gira på å bli edru.
  • Er det i det hele tatt mulig, når hun ikke er så gira på det selv?
    Jeg tror det er mulig med en positiv oppfordring, igjen må du forsikre henne om at du støtter henne uansett og vil være der. Det er en reise som vil føre med seg utfordringer og det er godt å vite at en kan føle seg trygg på at noen backer henne ubetinget.
  • Tenkte at jeg må ta henne med og finne på noe annet kanskje. Har egentlig satt av hele helga som kommer til dette.
    Jeg vet ikke om du har avtalt med henne å sette av helga eller ikke, men det er greit å være bekymret, det har du all rett til: men å mase henne ihjel og å risikere å gi inntrykk av at du kontrollerer henne er kanskje ikke en god ide når hun allerede skal inn i behandling som kan føles ut som en ''frihetsberøvelse'' i seg selv.
  • Er det andre her som har vert eller er avhengige og har problem?
    Ja
  • Hvor mange ganger må man prøve før man får store problemer med å slutte?
    Det er veldig individuelt, og på ingen måte forutsigbart for deg å ta stilling til. Det må du ta som det kommer, hun må få gjøre det her selv. Det er greit å komme med innspill, men ikke press for hardt. Hun har allerede gått med på behandling, det kan du oppfordre til og resten kan du trekke deg litt tilbake på. Positiv oppmuntring og ros for det steget er på sin plass, spør du meg.
  • Det er vel sikkert ikke så bra å fordømme det, og true med å kutte kontakt?
    Det må du jo kjenne på selv, hvis det her blir for mye for deg så er det fornuftig av deg å både uttrykke og å gjøre det. Du må først og fremst ta vare på deg selv før du kan være der for noen i en sånn situasjon. Det skal ikke føles krevende og utmattende for deg til den grad at du ''finner deg i det'' til din bekostning.
  • Er det en god eller jækla dårlig ide å si at hun kan drikke og røyke, så lenge hun holder seg unna tyngre stoffer?
    Nei det jo er ikke det når en tenker på fysisk og psykisk helse, men som sagt er det to uker og hun kommer nok til å gjøre det uansett hva du sier eller mener. Som sagt tror jeg derfor det er bedre og rose henne for å ta steget mot behandling. Du skal ikke direkte oppmuntre eller støtte at hun ruser seg, men da trekker du deg tilbake og gjør det som er best for deg. Hun er på en eller annen måte kjent med problemet sitt, og selv om det er innleggelse for alkohol vil hun få hjelpemidler som hun kan ta med seg videre uavhengig av hvilke stoffer hun legges inn for. Hun møter og samhandler med andre rusavhengige, også de som er avhengige av andre stoffer.
  • Best å kutte ut all rus kanskje?
    Selvfølgelig, men det er jo det som er hensikten med innleggelsen.