View Single Post
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hvor mange ganger må man prøve før man får store problemer med å slutte?
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sånn det fungerer. Det du spør om der blir nøyaktig det samme som å spørre "hvor mange ganger må man prøve alkohol for å bli alkis". Du kan bruke hvilke som helst stoff igjennom ett helt liv uten å bli avhengig. En avhengighet starter jo alltids en plass, men man må bruke ett stoff veldig regelmessig over tid for å bli fysisk hektet på det.

Det med avhengighet er ganske kompleks og avansert, men henger ofte sammen med at folk har ett sårt behov for å skifte sinnstillstand (feks psykiske problemer). Men jeg har også sett at folks holdninger til rusmidler kan skape trøbbel i visse tilfeller. De sitter med den holdninga folk flest har om at det er ikke greit å stikke på fylla mange ganger i uka, men av en eller annen grunn ikke tenker sånn om andre stoffer. Hvorfor skulle det være greit med en annen kraftig substans liksom?


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hva ville dere sagt til dere selv om dere kunne reist tilbake i tid til da dere hadde prøvd 4 ganger?
Vis hele sitatet...
Nå gjelder ikke det nødvendigvis amf, men jeg hadde sagt til meg selv at rusmidler er noe en bør behandle og bruke med respekt. Selv om en tror ett ganske stort forbruk går bra, så går ett stort forbruk til helvette før eller siden, bare litt mer langsomt enn man skulle tro.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det er vel sikkert ikke så bra å fordømme det, og true med å kutte kontakt?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ofte ting verre. Det er min erfaring. Spør du meg så er det som å dytte dem i feil retning.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Er det en god eller jækla dårlig ide å si at hun kan drikke og røyke, så lenge hun holder seg unna tyngre stoffer?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg ville blitt ganske så gretten om du sa det til meg for å være helt ærlig, fordi det er ikke din beslutting. Også kan det gi ett signal om at det er greit å røyke og drikke mye, noe det ikke er.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Best å kutte ut all rus kanskje?
Vis hele sitatet...
For noen så er det absolutt det, for andre ikke. Blir vanskelig for noen andre å si noe om mange ganger.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hvor farlig er egentlig ecstasy og amf og kokain?
Vis hele sitatet...
Alle stoffer har forskjellig risikoprofil som man burde være klar over før man velger å bruke dem (alkohol inkludert). De stoffene som du ramser opp er ikke nødvendigvis så farlige, det kommer helt an på hvordan du bruker dem, hvor ofte og hvor store doser. De kan alle være livstruende eller gi varige mén om brukt totalt uforsvarlig.

Av de du ramser opp er kokain desidert mest skadelig fordi selv ved forsvarlig bruk så er det ikke bra for hjertet. En med dårlig hjerte kan faktisk dø av enkelt bruk i ekstreme tilfeller. Tar man veldig mye kokain i tjue åra så er det ikke uvanlig å få ett hjerteinfarkt inne du er 40 - 50.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hva er det som fucker opp livet mest?
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke hva du mente. Hvilke stoff som fucker deg opp mest?


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hasj er vel ikke slik superfarlig forstår jeg. Heroin er noe av det værste man kan rote seg borti? Hvor på skalaen ligger amf, ecstasy og kola i forhold til dette og andre stoffer?
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig å svare på egentlig. Stoffer har som sakt forskjellige risikoprofiler, dvs feks at noen stoffer kan være veldig fysisk skadelige som får de til å skåre høyt på "skalaen" (feks alkohol) mens andre stoffer trenger ikke være så skadelige, men skårer høyt fordi de er såpass avhengighetsskapende eller har veldig akutt dødelighet ved en eventuell overdose (feks heroin). Det kommer også helt an på bruken.

Amf (ren amfetamin) er ikke så utrolig skadelig for kroppen eller hjernen ved forsvarlig og sporadisk bruk og sjansen for å dø av det ved en overdose er liten, men det er definitivt en av de stoffene som har egenskapen til å fucke opp ett menneske skikkelig psykisk om brukt over lenger periode og/eller ved massive doser. Amf er også ganske så avhengighetsskapende.

Ett alvorlig amfetamin missbruk fører også nesten utelukket til en skadelig livsstil der bruker går våken i dagevis og kan gå dager uten mat eller drikke. Det i seg selv er veldig skadelig for hjernen og kroppen og kan lett trigge en rus utløst psykose. Før eller siden så går en som regel i rus utløst psykose av å ikke sove og ruse seg på høye doser stimulanter. Med andre ord så har stoffet gode muligheter til å prege en person for resten av livet ved ekstremt missbruk.

Når alt dette er sagt så er det verdt å nevne at alkohol skårer enten likt eller høyere på alle punkter enn det amfetamin gjør. Det er ett tankekors om man tenker å overtale noen til å ikke ruse seg på visse rusmidler. Det betyr også at du burde prøve å overtale henne til å droppe eller redusere alkoholforbruket om dette er en person som du tror genuint kommer til å ende opp i avhengighet. Derimot så fungerer det omtrent aldri å snakke noen til å endre rus-vaner, de må ville selv dessverre...


https://rusopplysningen.no/ Er en flott side du kan lese om de forskjellige rusmidlene. Det kan være lurt å vite ihvertfall litt hva man snakker om før man tenker å gi råd til andre, tenker jeg da. Dette er mine tanker rundt dette.