View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Har du prikker fra før? Da legger de på ekstra. Prikkbelastningsloven refererte de til hos meg, men den fant jeg lite om.
Og så fikk jeg beskjed at det var mitt ansvar å vite alle konsekvenser av å få prikker. Å gå fra 3-6 mnd uten lappen var visstnok en av de.
Vis hele sitatet...
Det er i alminnelegheit ditt ansvar å kjenne lovverket ja. Rettsvillfarelse er ikkje ei unnskyldning generelt sett - med mindre du har gjort ein innsats for å opplyse deg sjølv, men t.d. vegvesenet har gitt deg feil svar.

Sitat av https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_2#§2-9
Er vedkommende motorvognfører tidligere ilagt straff eller domfelt for trafikkfarlige forgåelser mot vegtrafikklovgivningen, eller har hans førerkort tidligere vært inndratt eller han tidligere har tapt føreretten, kan dette tillegges betydelig vekt ved fastsettelse av tapsperiodens lengde, alt etter tidligere forholds alder og grovhet. I slike tilfelle bør fastsettelse av tap av førerett vurderes, selv om den aktuelle overtredelse isolert sett ikke ville medført slik reaksjon.
Er vedkommende tidligere ilagt prikker etter forskrift av 19. september 2003 nr. 1164 om prikkbelastning av førerkort, forlenges tapsperioden med 3 måneder for til og med 4 prikker, og med 5 måneder for til og med 7 prikker. Prikkbelastningsforskriften § 4 andre ledd gjelder tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt urimeleg. Du er tidlegare straffa, og det vert tillagt vekt i den nye vurderinga - slik er det med det aller meste. Tidlegare handlinger spelar inn på reaksjonen.

Det er heller ikkje spesielt vanskeleg å finne ut av reglane, og eg tipper t.d. vegvesenet hadde svart om du hadde spurt.