View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Paya Vis innlegg
Det naturlige
Hovedsakelig tenker jeg på naturen i form av alle sine aspekter. Nå kan ikke jeg mye om dette, men : Atomer, molekyler, kjemi, celler og alle disse tingene som fungerer sammen og utgjør en helhet. Denne naturen er vi en del av og ja, vi kan påvirke den på mange måter, allikevel finnes det grenser for hva vi kan gjøre. Vi bør ikke leke med naturen vi bør harmonisere med den.

Jeg tenker ikke på å leve med naturen betyr å gå tilbake til steinalderen, men heller å se den sammenhengen vi har med naturen og leve i harmoni med den.
Vis hele sitatet...
Beklager, dette er fortsatt høgtsvevande svada som i realiteten ikkje seier noko. Leve i harmoni med naturen... kva vil harmoni sei? Korleis veit vi om vi lever i harmoni med naturen? Er mobiltelefoner i harmoni med naturen? Er mineralutvinning det? Solceller?
Sitat av Paya Vis innlegg

Utvikling

Vel.. jeg vil jo ikke si vi ikke utvikler oss, men jeg vil påstå at vi ikke har en sånn optimal utvikling som vi kan ha.
Vis hele sitatet...
Kva meiner du er optimal utvikling da?
Sitat av Paya Vis innlegg
Selvfølgelig kan man veie det slik at i forhold til andre tider har ikke utviklingen hvert bedre. Det er jo en stor verdi i at man kan forme sin egen fremtid! Allikevel så er det jo ikke slik at det ikke har vært på bekostning av at noen ikke har kunnet forme sin egen fremtid!

så... tenker det er viktig å finne en form for balanse i utviklingen, slik at den legger til grunne alle enkeltindivider og alt det andre som er en del av naturen.
Vis hele sitatet...
Dette er fortsatt høgtsvevande svada. Du legg til grunn alle enkeltindivid og alt det andre...

Altså; det er ikkje ei konkretisering. Det er repetisjon med andre ord. Du er heller ikkje konkret på kva i samfunnet du vil endre. Du vil ha endring, men korleis?
Sitat av Paya Vis innlegg
Hva det er for deg, er hva det er for deg, jeg opplever det som en overreaksjon fra din side. Kan du utdype hva du mener med rødt flagg og avskrive som crank?
Vis hele sitatet...
Trivielt. Du snakker om endring, harmoni, optimal utvikling også viare, men du bruker ikkje eit komma på å snakke om kva samfunn du vil ha, og kva endringer du vil ha.

Du har ein feig ordbruk som i realiteten ikkje seier nokon ting. Det er crank.
Sitat av Paya Vis innlegg
Utdanning
Vel, skolen er bra den, men den er fremdeles ikke så god som den kan være.
Vis hele sitatet...
Det er knapt nok nokon som meiner skulesystemet er perfekt.
Sitat av Paya Vis innlegg
Allikevel kan jeg se at hvis ting var organiser annerledes i forhold til utdanning og kunnskap kunne det vert mye som kunne vert bedre, det trenger man ingen utdanning for å gjøre!
Vis hele sitatet...
Korleis vil du organisere det på anna vis? Korleis vil du organisere masterutdanningene, slik at folk vert kvalifiserte for vitenskapleg arbeid? Korleis vil du organisere grunnskulen?

Som sagt: knapt nokon meiner utdanningssystemet er optimalt per i dag. Men korleis vil du endre det? Korleis vil du omorganisere det? Å kaste ut påstander om at vi kan endre det, for å gjere det betre... det er weasel words.
Sitat av Paya Vis innlegg
New age bulshit
Vel.. Jeg ønsker en åpen dialog rundt mulighetene til å re organisere et samfunn, Norge her for eksempel... Er det underliggende at det er new age bs i øyeblikket man ønsker å kritisere noe som fungerer bra, men kunne vært bedre?
Vis hele sitatet...
Nei, og om du les mine innlegg ser du at eg kritiserer relativt mykje rart. Men det er skilnad på sakleg, velfundert kritikk, og det du kjem med. Du er høgtsvevande og svært lite konkret. Du vil ha endringer og omorganisering, fordi dagens system ikkje er optimalt. Men du bruker ikkje ei setning på å skildre kva du vil ha.
Sitat av Paya Vis innlegg
Hvordan kan man re organisere et samfunn?
Vis hele sitatet...
Eit godt utgangspunkt er iallefall å presentere kva du vil endre, og korleis.