View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg stiller meg tvilende til påstanden om at økt skatt på formue, som du hinter til som en løsning, vil føre til lavere inflasjon. Den økonomiske politikken til FRP som går ut på å selge unna aksjer fra oljefondet har lenge blitt beskyld for ville føre til inflasjon. Jeg kan ikke helt se at salg av aksjene til privatpersoner for å dekke offentlige utgifter skulle ha noen annen effekt. For de rikeste i Norge har, som du er inne på, som regel ikke formuen sin plassert i pengebinger.
Vis hele sitatet...
Man må jo se på helheten her da.

Det at man investerer det i verdipapirer ovenfor pengebinger har jo fortsatt en helhetlig effekt. Man selger her og der for å holde formuen oppe. Også reinvesterer man for å øke profitt.
Man øker jo profitten med jevnt tempo om du er en suksessfull investor, og da vil du stadig suge penger fra massene og til egen lomme. Uavhengig om 90% av formuen ligger i verdipapirer, mens de resterende 10 er på konto. Derfor må man printe penger i jevnt tempo (ikke et veldig høyt et nødvendigvis) for å kompensere med at det totale antallet blir sugd ut av et par mennesker i en kontinuerlig sirkel.

Dermed øker jo bare formuen som bare rakkern. Skatter du disse menneskene høyere, så vil pengene bli sluppet ut og inn i samfunnet igjen slik at det kan gå i sirkel.