View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.nytimes.com/2019/10/26/o...mid=tw-nytimes

"Economic Incentives Don’t Always Do What We Want Them To"

Sitat av Provo Vis innlegg
Ulikheten i Norge ser ut til å være praktisk talt konstant, og er dessuten svært lav. Viser igjen til oversikten: https://data.oecd.org/chart/5J5n


Det er ikke heller jeg som har bevisbyrden. Dersom det er riktig at å stemme sosialistisk fører til mindre ulikheter, fordi kun sosialismen kan "radikalt demme opp for økende ulikhet", så burde vel sosialistiske land jevnt over ha en lavere ulikhet enn Norge? Men tvert imot har alle land listet som sosialistiske land på Wikipedia en høyere ulikhet enn Norge. Det virker jo ikke direkte lovende for påstandens riktighet.

Også er det jo spørsmålet jeg var inne på, om hvor lav ulikhet man egentlig vil ha. En viss ulikhet er ønskelig, men en for stor ulikhet vil man selvsagt ikke ha. Man ønsker en likhet i muligheter, og rimelig høy økonomisk mobilitet. Vi har en inntektsulikhet som er blant de laveste i verden, og den ser ut til å holde seg rimelig konstant. Akkurat hvor stor ulikhet som er optimal vet jeg ikke, men jeg er heller ikke særlig bekymret for den ulikheten vi har. En påstand om at den bør senkes ytterligere bør komme i tandem med et argument for hvorfor.
Vis hele sitatet...
Enig i at du kan tilbakevise sosialismen i mange land sånn, men hvis du har vært i offentlig debatt de siste åra så vet du at man egentlig bare kan cheap out og si at de forholdene ikke er overførbare til Norge.

Det er en billig innvending, og så er den vanskelige innvendingen, at mange av de landene har en helt annen kultur, BNP og rikdom enn det vi har.

Samtalen bør også handle om hva slags land vi vil være i fremtiden - hvis vår likhet går feil vei, eller det blir økende forskjeller mellom folk, så er det mange sin økonomiske, sosiale og politiske analyse, at dette ikke er ønskelig for flertallet i samfunnet.

Hvorfor vi ikke kan bruke mer av våre felles midler, og vår skattelegging, til å dra opp de svakeste, aner jeg ikke.
Det må handle om ræva holdninger hos folk, fordi økonomisk er det billigere å gå inn hardt og tidlig, enn å prøve å fikse folk på halvrater, ved å ha uromslig sosialhjelp og så lav inntekt blandt noen AAPere at de blir fysisk og psykisk dårligere av det.

Beklageligvis vet vi nok i dag om fattigdom til å vite at det gjør folk syke, så da er det ikke bare luksus eller "normale goder" folk går glipp av ved at vi ikke skal fordele rikdommen bedre.
Sist endret av meaculpaUIO; 30. oktober 2019 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.