View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ingen grunn til å være usikker på OECD som kilde for GINI-koeffisienter.

Ulikheten SSB omtaler er formuesulikhet, mens grafen fra OECD og tallene Verdensbanken angår inntektsulikhet. Formuesulikhet er mye vanskeligere å måle, og derfor er det også vanskeligere å finne oppdaterte gode sammenlikninger. Men hvis du ser på grafen i Figur 1 i den første artikkelen du lenker til, så ser du at den ikke akkurat har eksplodert den heller. Også er det jo vanskelig å ikke påpeke at økningen fra 62,3 i 2005 til 67,56 i 2013 skjedde under den rødgrønne regjeringen. Igjen ser man ikke ut til å ha tallene i ryggen når man påstår at å stemme sosialistisk vil senke ulikhetene.
Vis hele sitatet...
Poenget er nok at når man legger inn ordninger som gir mer frihet for markedskapitalistene til å tjene penger, så vil det også skje. De rike får mer penger og mye av pengene hoper seg opp i toppen. Dermed blir livskvaliteten verre for de i bånn. Selvfølgelig er det ikke svart-hvitt, men dette er jo litt av grunnen til at folk blir engstelige når de ser rapporter tilsvarende den jeg lenket tidligere.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det trenger du ikke heller, og aluminiumfluorid forklarte hvorfor. Hvilket land mener du ikke hører hjemme i den listen? Er det noen du mener mangler? Vi kan også ta for oss listen over land med flerpartisystem hvor et sosialistparti regjerer:

Angola: 42,7%
Bolivia: 45,8%
Kongo: 40,2%
Ecuador: 45%
El Salvador: 40%
Etiopia: 33,2%
Guinea-Bissau: 50,7%
Mauritius: 35,8%
Mosambik: 45,6%
Mexico: 43,4%
Namibia: 59,1%
Surinam: 57,6%
Tanzania: 37,8%
Uruguay: 39,7%
Venezuela: 46,9%
Zambia: 57,1%
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var egentlig at jeg aldri ville kalt mange av disse landene for "sosialistiske" da de bærer mange preg av diktatoriske og oligarkiske samfunn.

Det er mye korrupsjon, sensurering og overtredelser av menneskerettighetene i de landene du har listet opp her. Samtidig som at overhodet (lederen/regjeringen) for landet enten lar dette skje, er inkapabel til å endre det eller utfører disse handlingene selv. Dermed vil jeg på ingen måte se det som relevant å sammenligne disse "sosialistiske" landene med et mer sosialistisk Norge. De er jo i bunn og grunn ikke sosialistiske, dermed så kan man ikke bruke argumentet om at "disse landene er sosialistiske, se så dårlig det funker!".
Sist endret av Sopphuet; 29. oktober 2019 kl. 12:11.