View Single Post
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Mening hans var vel at man burde stemme mer sosialistisk her i Norge for å motvirke de økte ulikhetene.
Vis hele sitatet...
Ulikheten i Norge ser ut til å være praktisk talt konstant, og er dessuten svært lav. Viser igjen til oversikten: https://data.oecd.org/chart/5J5n

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
De statene du har listet opp har nok ikke en mer rettferdig fordeling av penger enn Norge, men likeledes så kan man ikke gjøre direkte sammenligninger heller. Alle disse landene har ulike grunner, og jeg tror ikke at man kan direkte si at å "stemme mer sosialistisk" ikke fører til mindre ulikheter basert på dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke heller jeg som har bevisbyrden. Dersom det er riktig at å stemme sosialistisk fører til mindre ulikheter, fordi kun sosialismen kan "radikalt demme opp for økende ulikhet", så burde vel sosialistiske land jevnt over ha en lavere ulikhet enn Norge? Men tvert imot har alle land listet som sosialistiske land på Wikipedia en høyere ulikhet enn Norge. Det virker jo ikke direkte lovende for påstandens riktighet.

Også er det jo spørsmålet jeg var inne på, om hvor lav ulikhet man egentlig vil ha. En viss ulikhet er ønskelig, men en for stor ulikhet vil man selvsagt ikke ha. Man ønsker en likhet i muligheter, og rimelig høy økonomisk mobilitet. Vi har en inntektsulikhet som er blant de laveste i verden, og den ser ut til å holde seg rimelig konstant. Akkurat hvor stor ulikhet som er optimal vet jeg ikke, men jeg er heller ikke særlig bekymret for den ulikheten vi har. En påstand om at den bør senkes ytterligere bør komme i tandem med et argument for hvorfor.