View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvorfor ikke heller ruse seg på å spise bare sunn mat og være i fysisk aktivitet fra morgen til kveld? Funker som bare det. Jeg har selv vert i samme situasjon, så jeg vet hva jeg snakker om..
Vis hele sitatet...
Fordi det funker for deg betyr det ikke at det er noen universalkur. Vil ikke akkurat påstå at rusen er sammenlignbar ift. styrke heller. Men det er absolutt gode vaner å ha, noe av det verste man kan gjøre ved nedtrapping eller seponering er å sitte i sofaen med de samme vanene og lure på hva som mangler.

Når det gjelder permanente hjerneskader eller endringer fra rusmidler skulle jeg gjerne sett en kilde på at dette er reelt. Har hørt om folk som får biologisk hjerneskade av hard løsemiddelbruk, men hjernen er ganske plastisk, og jeg vil tro at sunn stimuli over tid sannsynligvis vil normalisere funksjonen på sikt for flesteparten. Motbevis meg gjerne med studier eller lignende, men jeg har møtt min andel av narkomane som påstår at "hjernen min er ødelagt av rus", uten at de har noen andre kilder enn egne, dårlige tankemønstre og gjerne lavt selvbilde.

Og til TS: Det viktigste er ikke nødvendigvis å slutte helt, men å ha et relativt sunt bruksmønster, sånn at du har plass til livet i tillegg. Det må ikke skje over natta og kan for enkelte være en prossess som varer i årevis. Det dumme er at om man først har brent seg skikkelig så virker det som en lang pause er nødvendig for videre bruk, og selv da er man allerede tilbake i risikosonen. Hvis jeg absolutt skulle ruset meg etter å ha gått på en smell ville jeg hvertfall gjort så mye som mulig annerledes; bytta type stoff og setting, og selvfølgelig justert inntaksfrekvensen.