View Single Post
Jeg tok en gang en fyr på fersk gjerning mens han sto og skrudde av bakskjermen på sykkelen min midt i Trondheim sentrum. Ingen big deal egentlig. Bakskjermen kosta en 50-lapp. Men dritirriterende siden den var helt ny, etter at den forrige bakskjermen ble borte uka før. Jeg eksploderte, og hadde 20 meters løpefart før jeg dytta han så han rulla bortover. Da han reiste seg og slo ut med henda og spurte «e d no gæli?» holdt det på å svartne helt for meg. Ja! Det er no gæli! Du står og skrur av bakskjermen min!

Da tok jeg faktisk sykkelen hans, og sa at den sikkert var tyvegods den også, så jeg sa jeg skulle levere den til politiet. Da begynte den stakkars fyren faktisk å gråte, og sa han hadde fått sykkelen i bursdagsgave av faren sin. Jeg blei helt satt ut, og visste ikke hva jeg skulle gjøre så jeg bare ham tilbake sykkelen, og så sa vi hadet til hverandre.

Så samme fyren noen uker etterpå. Da hadde jeg akkurat knekt foten og humpa rundt på krykker. Veldig glad han ikke kjente meg igjen.