View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje problemet. Problemet er at du sauser sammen ulike ting, som ikkje har noko med kvarandre å gjere. Førsteinnlegget ditt set standarden i så måte; du brukar halve innlegget på å snakke om heilt andre ting, som t.d. skyss, ruter også viare, før du brått hopper til bompenger og sporbarheit.

Det er enklare å diskutere om du held deg til ein tråd, og går konsekvent etter den.

I så måte er Rosander sin kommentar og eit godt forsøk på avsporing. Kva banken veit er på ingen måte relevant for om anonym ferdsel med bil skal vere mogeleg eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Enkelte her tar freak litt vel seriøst. Det er da fullt mulig å kjøre bil i Norge uten autopass, på samme måte som det er mulig å ikke benytte bankkort. Jeg så også boføringsloven var nevnt, da var mitt innlegg (mulig et dårlig) forsøk på å vinkle diskusjonen inn mot generell data som er lagret om personer i Norge.

Om man er redd for å bli overvåket av staten er nok ikke autopass det man skal frykte mest, det lagres vel ikke hvem som faktisk kjører bilen så jeg kan ikke helt se verdien. Det beviset holder vel like mye vann som et bilde fra en fotoboks hvor du ikke kan identifisere personen som kjører.

Jeg tror heller ikke boføringsloven dikterer at det må lagres veldig spesifikk informasjon om dine reisevaner.
Det er jo ikke akkurat som du må levere kopi av passet ditt hver gang du handler på ditt lokale gatekjøkken.