View Single Post
Deziree: Stråmenn og non...hvafornoe? Jeg melder meg alltid litt ut når folk begynner å snakke om "stråmenn" og "whataboutism", slike tåpelige begreper, som om ikke USAs politikk er relevant i denne diskusjonen. Er jo NATOs aggresjon som er årsaken til problemene med Russland. Og drepe dissidenter? Bare måten å snakke på tyder på at du har lest for mye VG. Også dette med verdier. Nordmenn elsker å snakke om hvor fantastiske verdier vi har, men kan det hende at disse verdiene ikke er satt skikkelig på prøve? Russerne har lidd på en helt annen måte enn oss i moderne tid. Man kan snakke om russere på en måte som er utenkelig om f.eks. afrikanere eller jøder. Prøv den klassiske jødetesten på mye man sier om russere, jeg lover deg, Deziree, det vil ikke se bra ut! Da snakker jeg om konspirasjonsteoriene om at russerne står bak alt fra Trump, Brexit, de gule vestene, til klimaforandringer osv. osv. Finnes nesten ikke grenser. Jeg tenker ofte at høy IQ og godt betalt ikke jobb nødvendigvis betyr at man er intelligent. Kjenner folk i gode stillinger som tror på enhver skrøne media presenterer. Noe annet er at slike konspirasjonsteorier gjør det vanskelig å faktisk ha en rasjonell samtale om Russland, siden enhver nyansert person får stygge merkelapper slengt over seg.
olavxo: Når det gjelder basen, så har jo Norge som kjent basepolitikken som sier vi ikke skal ha fremmede styrker her. Dette minner om okkupasjon. Det var heller ingen skikkelig debatt rundt dette. Når det gjelder at USA er et land i forfall, så nevner jeg statsgjeld, at flere land snakker om/har begynt å handle i annet enn dollar, at presidenten latterliggjøres rundt om i verden, at det er store interne problemer i landet. Jeg hater å måtte poste lenker hele tiden, men vær så god: https://www.reuters.com/article/us-m...-idUSKBN1I24H8 https://spartakus.no/2018/05/10/hvem-truer-hvem/ (dette var noen raske søk, du får undersøke mer selv) Når du sier at det bare er underholdning, tror du virkelig på det selv? Tror du den amerikanske staten er uinteressert i det som produseres av film og TV? Kan du bevise at all politisk motstand settes i fengsel? Det er din jobb å vise kilder, ikke min. Alternative nyhetskilder, også fra Vesten, kan nevne Consortium News f.eks. Problemet med de store mediene er at sakene kommer fra de samme nyhetsbyråene og at det er veldig små budsjetter til kritisk journalistikk i dag. Samt problemene med selvsensur, gruppetenkning (man vil beholde jobben) og at de som ansettes ikke kan ha for kritiske meninger. Det jeg sier er ikke noe sjokkerende, er bare at mange virker veldig ukritiske i dag. Det kan straffe seg å ha et så blåøyd forhold til myndigheter, politisk system og medier som mange nordmenn har. Du kan også spare deg for den spydige tonen, og å skjule deg bak "oss". Ikke alle er enig med deg her.
Sist endret av hallohallohallo; 29. august 2019 kl. 22:46.