View Single Post
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
45
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Personlig er jeg ikke helt sikker på om motsetningen er så vinkelrett som mange skal ha den til. Etter mitt syn er det ikke primært meningene som er problemet med 4chan, men formatet de serveres i. Det er i alle fall stor forskjell mellom holocaustfornektelsen man finner i der og i bøkene til David Irving! Irving er selvsagt en crackpot, men han forsvarer meningene sine så godt han kan og han tror oppriktig at han har historisk belegg for påstandene sine. Og viktigst av alt: Han formulerer de på skapelig vis i bøker og debatt. Det er et format et fritt samfunn må tolerere. Den krasse kritikken han blir møtt med selvfølgelig også noe samfunnet - og Irving selv, for den saks skyld - må tåle, men drapstrusler for meninger? Not so much. Jeg skulle gjerne ha hatt en saklig debatt med 4chan-troll og imøtegått dritten deres med fakta og argumenter. Man trenger ikke å henge der særlig lenge før man ser hvor utopisk det ønsket er. Og hvis saklig debatt er umulig, kan man da egentlig snakke om en innskrenking i ytringsfriheten? Du kan godt fortelle meg at du misliker meg. Det er ikke noe jeg liker å høre, men jeg ville aldri nekte deg å si det. Og du kunne sagt det på mange ulike måter! Du kunne hugget tak i meg på IRC, posta det i et innlegg, sendt meg en PM, eller du kan stalke meg IRL og sende brev i posten. Men jeg ville ikke akseptert at din misnøye med meg som person ble forkynnet via ropert rett i øregangen min eller med en knyttneve i fjeset. Budskapet er greit nok i alle tilfelle, om enn kjipt å motta - men formatet er avgjørende for lovligheten.


Ergo ser jeg heller ikke at denne motsetningen er så prekær som mange skal ha det til. Forekommer det sensur og undertrykking av meninger samfunnet misliker, selv om de ytres på sivilisert vis? Dessverre, ja. Men jeg vil hevde at brorparten av den 'sensuren' enkelte påstår å se er noe ganske annet.
Vis hele sitatet...
Vel, ja. Formatet ytringene blir presenterte i er noe grumsete. Men da går du ut i fra at de fleste som skriver der inne faktisk mener det de skriver. Lykke til med å argumentere med et 4chan-troll. Nettopp fordi de er trolls. De fleste mener ikke engang det de selv skriver, derfor kan de heller ikke komme med noen saklige argumenter. Hva er da poenget kan du spørre? Godt spørsmål. For shitz and giggles? Trolling er når man kommer med et utsagn eller en påstand kun for å provosere noen eller skape en reaksjon fra de som leser det for egen underholdning. Hva som er greit å trolle med kan diskuteres, og ja, noen ganger går det kanskje litt vel langt.

Slik jeg ser det er /pol/ en stor drittslengingskonkurranse og "hvem har størst pikk." Ingen har fritak fra kritikk. Det er alle mot alle. Av og til popper det opp f.eks. "Sweden hate thread" og "White people hate thread."

Dette gjelder vel og merke ikke /pol/ men på /b/ står det klart og tydelig; The stories and information posted here are artistic works of fiction and falsehood. Only a fool would take anything posted here as fact.