View Single Post
Tror disse nettstedene fungerer som en slags ventil for generell taper-frustrasjon. Hadde vært gøy å sett demografien til brukerne der. Mistenker at de fleste følger det samme, priviligerte tankegodset som har eksistert siden Amerika ble kolonisert; right of the land, osv. Etter min mening helt greit å diskutere dette, frem til dette tankegodset settes ut i verden og begrenser andres frihet eller trygget. Ekkokammet disse sidene opererer i er skummelt, ikke akkurat mye rasjonell diskurs ute og går, noe som jeg tror fort leder til ekstremisme. Jfr. Breivik på document.no. Spør du meg burde samfunnet vernes mot hatefulle ytringer og nedsettende retorikk, spesielt når det gjelder utsatte minoriteter. Det er for eksempel fint mulig å diskutere Islam med mer moderat språkbruk, men det tjener hverken idiotorganisasjoner som PEGIDA, militærindustrikomplekset eller den jevne mediemogul på. Frykt er et kraftig og ekstremt salgbart verktøy. Dette er også en generell trend her til lands, spesielt hos Resett. Mistenker at Trump sine ekstremt banale ytringer er med på å heve temperaturen både på nett og i virkeligheten globalt. Han er den perfekte muppeten til å flytte målpostene for hva som er akseptable ytringer. Tror fremtiden vil se han som den første marionettpresidenten, en med lite nok selvinnsikt til å effektivt bli manipulert av bakenforliggende konservative krefter og dermed opptre som en marionett for disse. Han er ikke noen president, men en spin-doktor, PR-representant eller kanskje bare en godt planlagt avledningsmanøver. Det sier seg selv at mengden spalteplass per døgn er begrenset, og når nazidoktor hentesveis okkuperer minst en fjerdedel er det et spennende tankeeksperiment å se for seg hva det ikke blir plass til.

Ellers er jeg spent på hvem som blir den nye globale "skurken" etter IS. Verdensbildet nå presenteres jo som en eneste lang sivilisasjonskrig, noe som er et komplett feilaktig begrep oppfunnet av politiske rådgivere og konsulenter. I en krig blir folk drept, det kan verken sidestilles med folkevanding (en historisk konstant) eller synkende/økende fødselstall. De som ser det slik kan vel bare lage flere unger? Eller, det blir kanskje vanskelig når omtrent alle ekstremister står planta på utsiden/undersiden av samfunnet. Befolkningssammensetninger har alltid vært i endring, det er først siden 2015 at det å være på flukt eller søke til mer stabile forhold blir sett på som en trussel eller "krig".

Skulle likt å sendt alle som skriker om siviliasjons- eller rasekrig til et virkelig krigsområde.