View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Mange av punktene på lista er jo bare tull da, spesielt for en person i depresjon:

Har du en jobb, studie, eller seriøse interesser du kan fylle dagene dine med som du synes er meningsfylte?

En person i depresjon burde kanskje ikke være i jobb eller skole, da det kan være alt for belastende og pressende og føre til at depresjonen blir enda verre. Man burde søke hjelp først og gå inn i jobb/skole gradvis hvis man er deprimert og ikke har vært i jobb eller skole på en stund. Når man er i en depresjon så finner man som regel heller ingen mening selv i ting man vanligvis syns er det kuleste i verden.

Har du et nært, intimt eller romantisk forhold?

Det er ikke alle mennesker som vil ha intime eller romantiske forhold, så å ha det på lista blir litt vagt. At romantiske forhold gjør livet bedre trenger absolutt ikke å stemme heller, da romantiske forhold gjerne kan føre med seg et helvete av drama og mas som virkelig kan ødelegge for en deprimert person.

Har du en plan for fremtiden som er meningsfull?

Igjen snakker du om mening, og det får meg til å tro at du ikke har vært i depresjon selv. Når man er i depresjon så er det så og si umulig å føle at det man gjør er meningsfylt. Jeg ELSKER å produsere og lage musikk og det er desidert det som gir meg mest i livet, men når jeg er deprimert så klarer jeg rett og slett ikke å få det til, og jeg føler plutselig ingen mening med å gjøre det.

Ellers er det åpenbart lurt å holde seg unna rus, være sosial, trene og ha stabil økonomi. De punktene er jeg helt med på. Men det er ikke spesielt lurt av deg å sitte og be mennesker som muligens er suicidal om å ikke oppsøke legehjelp fordi de bruker rusmidler og ikke har jobb, for det er akkurat det du gjør, og det er kjempeskummelt.