View Single Post
Eolin's Avatar
Trådstarter
274
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Ulempe: kjenner folk som har fått underkjent helseattest i forhold til jobb offshore.

Fordeler er jo medisiner og et mere definert perspektiv på hvorfor man feiler eller sliter med det man gjør.

Jeg avsluttet min egen prosess mot Adhd-diagnose, etter et under middels møte med psykiater. Jeg bestemte meg for at det ikke spiller noen rolle hva diagnosen gir av goder, og valgte heller å endre andre faktorer i livet mitt.
Føler jeg har oppnådd noe.

Har og kjøpt ritalin og testet hvordan det var å gå på det over en lengre periode. Opplevde det som positivt på konsentrasjon når det gjaldt lese/skrive lengre tekster og noe i forhold til å klare å vise interesse ved typisk smalltalk eller lignende . Men ellers gav det meg lite og gjorde hverdagen mere kjedelig
Vis hele sitatet...
Tusen takk for ditt ærlige svar. Det setter jeg veldig stor pris på. Har vært innom psykologer av yms kvalitet så dette er faktisk første gangen jeg har en fin psykatriker - og det gjør meg jo veldig skeptisk til systemet og hvis jeg nå i framtida IGJEN vil få en dårlig eller mediocre psykatriker hvor jeg da har en diagnose...

jeg er også usikker på medisin, blir skeptisk når jeg bare leser at den er såå bra, men jeg hører jo fra folk som bruker den at de fremdeles sliter med å sove og for eksempel deg som føler at livet blir mer kjedelig. er det fordi du mister tanker? fordi du holder igjen? eller?

Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg kjenner selv folk som ikke ønsker en diagnose, fordi de mener det vil gjøre det veldig vanskelig å få jobb. Jeg vil jo selv tro at det er noe man generelt sett ikke akkurat trenger å meddele til en arbeidsgiver?
Vis hele sitatet...
jeg sliter selv med å finne ut av dette. hvis det er opp til meg forteller jeg jo ingen det men jeg tror ikke helt på at det er sånn. og jeg kjenner også flere som valgte å ikke få diagnosen så de ikke skulle bli forhindra på diverse arbeidsplasser.

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Du plikter ikke å informere. Har bare møtt forståelse i min jobb Kommer an på hvor hardt rammen man er og tilleggsproblematikk.
Vis hele sitatet...
men hva med de som sier de ikke ansetter folk med adhd? eksempel er jo politi og militær, men jeg har også hørt om de som har f.eks. store maskiner eller kjøretøy. jeg skjønner at noen med adhd ikke er de beste sjåfører, men for meg er det et av de få steder hvor jeg har 100% fokus. jeg har også motorsykkellappen og fikk vite fra kjørelærern at jeg var en av hans beste elever. å skulle miste dette fordi man blir putta i en boks er vanskelig.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mye gode svar her men tror du ta valget helt selv basert på hva dine tanker om fremtiden er. Uansett hva som skjer så vil nok noe falle på plass når du vet konkret hva du sliter med. Er folk med adhd som klarer seg godt uten medisiner, men som må feks lag seg nye måter å studere på, kanskje krever det mer innsats eller annerledes innsats for at ting skal falle på plass i hukommelsen. Mens andre får mer "tilgjengelig RAM" når de tar medisiner og de unngår hyppige og langvarige tankehopp noe som gjør det enklere å fokusere på en bestemt oppgave om gangen og dermed blir også ofte resultatet bedre siden fokuset kan holdes over lengre tid enn uten medisiner.

Ville uansett ikke følt noe negativt rundt det å søke hjelp eller finne praktiske løsninger eller metoder eller medikamenter for å avhjelpe adhd. Det finnes også noen kurs for de som får diagnose sent i livet som du kan finne ut mer om.

Adhd kan skape tonnevis av problemer for mange, og ikke alle klarer å løse problemene uten hjelpe eller uten medisiner. Se stort på det, dette handler om at du skal få et best mulig liv. Det målet er så viktig at hvordan du når målet spiller mindre rolle. Om du trenger tilpasning i arbeidsliv, studier eller medisiner betyr null og niks. Forsøk forskjellige ting og finn ut hva som virker for deg. Og forsøk å blåse i alt av stigma eller hva andre folk tenker og føler om akkurat dette. Dette er noe du blir nødt til å forholde deg til og det er du som må leve med plagene med adhd. Og får du kontroll over de negative sidene ved adhd så kan du fokusere med på de positive sidene. Feks det å kunne få laserfokus i mange timer om et smalt felt. Eller enorm arbeidskapasitet. Eller whatever du føler du gjør annerledes eller bedre enn andre. For det er garantert en hel del - men uten at du får dempet problemene fra adhd kan det være vanskelig å finne ut av hvilke styrker adhd gir.
Vis hele sitatet...
det er derfor jeg måtte lage denne tråden. jeg klarer ikke å finne nok informasjon på hva som er konsekvensene da det er så vagt. jeg skjønner at det er veldig individuelt og at det er umulig å si nøyaktig hva som er best for meg. generelt har jeg det dritvanskelig med å ta valg fordi jeg bare alltid angrer og føler jeg feiler hele tida.

kanskje det hjelper å få medisiner. kanskje jeg får mer orden i hverdagen og klarer å fokusere bedre på å søke jobb og ikke føle at alt er umulig og at jeg er en totalt amøbe. jeg vet ikke. det ville også være digg å kunne sove ordentlig og oppleve ro i hodet uten tusen tanker hele tida. men jeg vil ikke bli passiv. det er litt samme tanken som å være i fengsel...

jeg er veldig glad for at du nevner de positive sidene for de synes jeg er kjempeviktige! spørsmålet jeg sitter og dveler på er om jeg mister noe av dette med medisin (jeg vet jeg kan velge å droppe medisinen selv om jeg får diagnose).

det er litt sånn.. jeg ser fordel hvis medisinen virker. hvis medisinen ikke virker så har jeg en diagnose som kun gir meg setbacks? jeg kan jo få vite at jeg passer kriteriene så jeg kan dermed få en uoffisell diagnose.. min psykatriker mener at det eneste som virkelig hjelper folk med adhd er medisin og han har også sagt at det virker veldig som jeg har adhd. det er på torsdag jeg skal møte han igjen.

tusen takk for alle svar så langt! føler meg litt mindre alene, men fremdeles veldig usikker.

(yay fikk til multisitat!)

mine tanker om framtiden har aldri vært særlig positive og jeg klarer ikke engang å vite hva jeg skal gjøre om et år. :/
Sist endret av Eolin; 1. februar 2020 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.