View Single Post
Følte for å komme med noen tips her da jeg har gått endel forskjellige studier og vært i lignende situasjon. Etter endel år med studier innser man at sosialt nettverk er ekstremt viktig for trivsel, selv om det man studerer er spennende og interessant.
Sosiale nettverk er ganske komplekst (og ikke vits å bruke for mye tid på "teori"/psykologi biten rundt dette). MEN når man først har stiftet noen bekjentskap blir man fort introdusert for flere mennesker og ting faller på plass ganske naturlig hvis man har noe grunnleggende sosiale ferdigheter. Startet 2 uker etter alle andre og kom inn i en sal med over 200 person hvor de fleste tilsynelatende allerede hadde stiftet bekjentskap og nettverk. Her en noen praktisk tips tilegnet gjennom årene som har vært til stor nytte for meg:

Smil og si hei til folk - dersom du smiler, nikker eller sier hei (eller alle tre) i gangene, kantina osv. til folk som går samme studie senker dette terskelen i stor grad for å bli kjent med folk.

Still "dumme" spørsmål - antar du har startet nylig, så å spørre om ting som "Vet du hvor XXX er?", "Hørte vi har treningsrom/bibliotek/lab whatever på skolen, vet du hvor jeg finner det?" Spør selvom du allerede vet svaret, å spørre vanlig og tilsynelatende uskyldige spørsmål er en glimrende måte å bryte isen og bli kjent med folk på. Ikke ha for høye forventning, men som regel er dette nok til å starte en liten samtale eller dialog. Ender det ganske kjapt er dette helt ok, neste gang du ser personen kan du si et enkelt hei, eller f.eks. takk for vei beskrivelse dit og dit, sjekket ut gymmet igår; var ganske bra.

Introduser deg til andre - folk i Norge følger stort sett sosiale normer og er høflige. Snakker du f.eks med en person også kommer det en person bort til personen du snakker med; introduser deg selv. Ikke avbryt midt i en setning men introduserer deg selv så kjapt som mulig. De fleste vil føle seg forpliktet til en liten small talk som "Hva tenker du studere etter dette?" "Hvilket studie går du?" ol. Når du først har hilst på noen vil det være naturlig å si hei i gangene osv. ved senere anledninger og plutselig så blir du introdusert for noen nye av denne personen så slipper du fort å ta initiativ for dette selv.

Meld deg inn interessegupper/studentorganisasjoner - glimrende mulighet for å bli kjent med folk med felles interesser.. Dårlig med tilbud eller ikke noe som interesserer deg? Utfordre deg selv, kan fortsatt hende du blir kjent med noen selv om du finner ut at gruppen ikke er noe for deg.

Finn felles interesser - når man starter å snakke med helt nye folk kan det føles litt kleint eller som man ikke har noe å snakke om helt i starten. Finnes noen nøkkeltemaer etter min erfaring som de fleste går an å snakke med folk om f.eks. reising, sport (fotball blant gutta), musikk, filmer og serier. Start med noen "kjedelig" felles temaer som majoriteten har interesse for, og gradvis introduser ting du har spesielt interesse for og se an stemningen.

Sett deg med noen - ser du noen som sitter alene eller ledig plass på hjørnet? Spørr: "Ledig her eller?" , "Greit jeg slår meg ned her?". Er det masse ledige plasser så gjør allikevel dette, bare ikke sett deg på plassen rett ved siden da dette kan oppleves litt ubehagelig. Slå deg ned med et sete mellom hvis det er masse ledig. Når du først har spurt om det er ok; så har du senket terskelen for en videre samtale og det vil ofte komme naturlig. Slår du deg ned ved siden av noen mens du f.eks. ser i bakken eller virker uinteressert bygger det seg opp en "spenning" som kan være litt vanskelig å bryte.

Send PM hvis du trenger noe mer tips; var dette jeg kom på i farta. Viktigste av alt i starten er å TA INITIATIV. Trenger ikke være til store ting, men ta initiativ til små ting som noen av eksemplene nevnt over. Største hindring for å danne sosiale nettverk et nettopp manglende initiativ. Så fort man blir kjent med et par folk åpner det seg plutselig mange muligheter for å bli kjent med enda flere, og brikkene faller på plass av seg selv. Husk også at jo tidligere du gjør dette jo lettere blir det for deg selv, da veldig mange er i akkurat samme situasjon som deg, mens senere i semesteret vil mange være endel av nære grupper/klikker og er vanskeligere å bli inkludert i (men dette gjelder jo ikke alle så er alltid mulig å til å stifte et nettverk uansett).
Annet fellestema som kan gjøre det lettere å komme i kontakt med folk er skolerelaterte ting (ikke nødvendigvis pensum relaterte ting). Dere går jo faktisk alle samme forkurs og har derfor noe til felles. Håper dette var litt til hjelp hvertfall - har trua på at fikser dette, start med små og praktiske tiltak ikke ha for høye forventinger. Lykke til!